Nyheter

Salgssvikt for Rieber

Rieber & Søn fikk en omsetning i første kvartal på 1,026 milliarder kroner, 14,2 prosent svakere enn samme periode i fjor. Nå varsles høyere priser og fremskyndet lansering av nye produkter.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningsnedgangen er påvirket av blant annet frasalget av King Oscar, samt valutaomregninger. Den organiske veksten endte på -5,9 prosent. Driftsresultatet var på 45 millioner kroner, mot 110 millioner i samme periode i fjor.

– Vi har full kontroll på kostnadene i konsernet, det er salget som har sviktet, sier konsernsjef Patrik Andersson.

En generell markedsnedgang har påvirket matvarebransjen i første kvartal. I tillegg har den sene påsken gitt et svakt salg i mars, sammenlignet med i fjor.

– Det er mager trøst for oss at også andre aktører sliter. Vi må levere resultater, og har iverksatt flere initiativ for å stimulere til salgsvekst. Blant annet har våre virksomheter omprioritert marketingmiksen, og gjennomgått sine innovasjonsprogram med tanke på å lansere produkter tidligere enn planlagt, sier Andersson.

Økte priser

Råvareprisene fortsatte å stige i første kvartal. Andersson sier at Rieber & Søn ikke i tilstrekkelig grad har klart å hente ut prisøkninger til kundene for å dekke inn for prisveksten i råvarer og andre innsatsfaktorer.

– Dette etterslepet vil dekkes inn gjennom prisøkninger i kommende kvartaler, sier Andersson.

Rieber & Søn iverksatt flere nye tiltak som skal initiativ som skal dempe kostnadene ytterligere. Det er innført midlertidig stopp av innkjøp som ikke er forretningskritiske. Prosjekter som ikke har et direkte positivt bidrag til salg eller lønnsomhet, er midlertidig stanset eller utsatt.

– I tillegg igangsetter vi et nytt effektivitetsprogram i Norge som skal redusere kostnader innen salg og administrasjon. Vi holder et høyt tempo, og skal ha det avsluttett i løpet av andre kvartal, sier Andersson.

Powered by Labrador CMS