Nyheter

Salgsvekst for Q

Første halvår 2010, kan Q-Meieriene skilte med en salgsvekst på 46 millioner kroner. Økningen skyldes i stor grad nylanseringene Skyr og Q Sjokolademelk.

Publisert Sist oppdatert

Nå vil administrerende direktør Bent Myrdahl vil intensivere jakten på flere markedsvennlige nyvinninger, skriver meieriet i en pressemelding.

Q-Meierienes salgstall for første halvår viser en omsetning på 359 millioner kroner, en salgsvekst på 15 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Hele 85 prosent av økningen skyldes de to nylanseringene Skyr og Q sjokolademelk.

– Mange har gitt uttrykk for at Q-Meieriene må bevege seg fra å være en liten utfordrer til å bli en konkurrent i en kategori hvor den dominerende markedslederen nærmest har hatt monopol. Vi vil aldri konkurrere i størrelse, men vil heller satse på å være mer oppfinnsomme enn konkurrenten, sier Myrdahl.

Myrdahl mener sjokomelksatsingen er et tydelig eksempel. Da produktet mistet hylleplass i en av de større dagligvarekjedene, valgte Q-Meieriene å oppfatte dette som et ønske om en forbedring. Forbedringen førte til en ny og bedre sjokosmak, en ny og bedre design og nesten en tredobling av salget. Også Skyr er i fremmarsj, og har hatt en vekst i år på nærmere 40 prosent.

Q-meieriene omsatte melk og meieriprodukter i 2009 for 783 millioner kroner, og årsresultatet før skatt endte på 30,7 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS