Nyheter

Salt fra Salten på topp på Lie

LIERSKOGEN: Norges rødsei-sentrum ligger i Buskerud. Bare august sto Meny Liertoppen for 45 prosent av salget av Lofoten Rødsei hittil i år. Første gangen ferskvaresjef Lars Engen bestilte ti kasser, trodde leverandøren det var en spøk.

Publisert Sist oppdatert

Man tager en sei, salter den, og er tålmodig. Etter et år eller fem, gjenoppstår den som rødsei. Eller gammelsaltet sei, om man vil.

Om man ikke er fra Salten, er det rimelige sjanser for at man ikke vet stort om rødsei. Med mindre man handler på Liertoppen, da. På kort tid har Meny-butikken ved E18 mellom Oslo og Drammen blitt Norges viktigste omsetningskanal for rødsei.

SPENNENDE FRA SPANN

I hvert fall om vi snakker om den vakuumpakkede med Lofoten-merke. - For mange år siden solgte jeg rødsei i løsvekt fra spann, forteller Lars Engen. Den gangen arbeidet han på Meny Rykkinn; nå er det Liertoppen som nyter godt av fagkunnskapen hans som slakter og fiskehandler.

Det er ikke langt fra Bærum til Lier, men skillet på kundene er stort. Her er det ikke snakk om kunder som fremhever seg med å eksperimentere og prøve nye, eksotiske smaker. Derfor er det en liten prestasjon å få dem til å bli rødsei-kjennere. På den annen side er gjennomsnittskunden glad i tradisjonskost. Derfor er akkurat rødseien eksotisk på riktig måte for kundene på Liertoppen.

VÅKEN FOR VAKUUM

Da rødsei, rakfisk og andre fisketradisjoner ble mindre vanlig i spann, fikk ferskvaresjef Engen en rødseifri periode. Dypfryst rødsei er han ikke særlig interessert i å selge. - Men på en tur til Bodø så jeg tilfeldigvis at de hadde vakuumpakket rødsei, forteller han.

I Meny-sortimentet fantes ikke rødseien i det hele tatt. Engen fikk den inn i systemet, la den i disken sammen med resten av Lofoten-varene, og solgte ikke en eneste pakke på en uke.

Til slutt satte han opp en plakat utenfor butikken for å fortelle kundene at rødseien var i hus. De fleste ante ikke hva det var snakk om. Men de dukket opp i fiskedisken med alle sanser i letemodus. Etter halvannen time var all rødseien borte.

MAKS MOT LAKS

Engen bestilte ti kartonger til - og leverandøren trodde det var en fleip. Siden gikk det 15, 20 - og sluttsummen ble en hel pall på under en måned med plakat og egen kjøler til rødseien. - I august sto den for 14 prosent av alt salget vi hadde av fisk, forteller han. - Vi solgte fire ganger så mye rødsei som fersk laksefilet. Det er sært.

Men tallenes tale er klar. 30 prosent brutto på et produkt som ikke krever annet arbeid enn opplegging i disken. - Den største butikken i landet på rødsei, var en Rimi-butikk i Salten. V enn de h året. Salg å gust utgj prosent som er s Norge hi

r, - teller Lars Engen.

Et ark som forklarer hva rødsei er og hvordan den skal tilberedes, er uvurderl hjelp når skal selg produkt kunder f kjenner.

Powered by Labrador CMS