Nyheter

Samler tallene

LØREN I OSLO: Dagligvarebransjen samler tallene sine. Nå skal leverandørene få mulighet til å skaffe seg oversikt over salgstall, butikk for butikk.

Publisert Sist oppdatert

EAN Registrene skifter navn, og blir mer enn en leverandør av tjenester i forbindelse med butikk- og produktdatabaser. Tradesolution, som selskapet nå skal hete, skal samle salgstallene fra dagligvarebransjen. Produkt for produkt, butikk for butikk.

- I dag har vi informasjon om produkter og butikker. Vi mangler den tredje biten; salget, konstaterer adm direktør Sigmund Berle Jensen.

HVER BUTIKK

Poenget er å gjøre det enklere for leverandørene å følge med på sitt eget salg og å følge opp sine egne selgere. Nå blir det nemlig mulig å få konkrete salgstall for hver eneste butikk.

Ifølge Tradesolution-sjefen er den informasjonen som finnes i dag, varierende, og dyr å få tak i. - Vi vil vi samle informasjon på ett sted og lage et standardformat på den, sier han, og mener det dermed kan bli reell konkurranse om å bruke tallene videre i utvikling og til rådgivning.

IKKE PRISER

- Målet er å gjøre kvaliteten bedre og å gjøre tallene tilgjengelige billigere, ifølge Jensen.

Han ser ikke på nysatsingen først og fremst som noen konkurrent til Andhøy. - Vi samler inn dataene, og så blir det opp til Andhøy og andre å tilby tjenester basert på den, sier han.

Tradesolution skal bare samle inn volumtallene for hver enkelt butikk. Prisene registreres ikke, leverandørene får bare tilgang til tallene etter avtale med kjedene, og ingen får kjøpt tallene for konkurrentene. På den måten blir heller ikke registeret noe problem i forhold til Konkurransetilsynet, mener Tradesolutionsjefen.

MÅL, VEKT OG BILDER

Tradesolution fortsetter å satse på kjederegistrene, produktdatabasen EPD, og det ferskeste tilskuddet til driften: EPD Sjekkpunkt. Der registreres alle nye produkter i det norske dagligvaremarkedet med mål, vekt og space-bilder.

- Hittil i år har det vært 20 000 endringer i kjederegistrene og 250 000 i EPD-basen. Det sparer bransjen for ganske mange millioner å samle slik informasjon på ett sted i stedet for at hver enkelt leverandør og kjede skal ha egne oversikter, sier Sigmund Berle Jensen.

Powered by Labrador CMS