Nyheter

Samles om nøkkelhull

Norge, Sverige og Dan mark samler seg om nøkkelhullet som felles ernæringsmerke. Bransjen gleder seg, mens Forbrukerrådet spår full forvirring.

Publisert Sist oppdatert

Det går den veien svenskene, Ica og Coop vil. Nå samler nemlig myndighetene i Norge, Sverige og Danmark seg om Nøkkelhullet som felles nordisk ernæringsmerke. Nøkkelhullmerket blir trolig nordisk fra høsten i år, skriver Dansk Handelsblad. Danske matmyndigheter er ferdige med forarbeidet. I Norge har Mattilsynet også anbefalt et utvidet Nøkkelhull.

Helsedepartementet kan ikke kommentere hvor langt saken er kommet i Norge.

POSITIV BRANSJE

- Hvis matminister Eva Kjer Hansen og matutvalget i Folketinget gir grønt lys, skal EU informeres om ordningen før den kan iverksettes, forteller Else Molander i den danske Fødevarestyrelsen til Dansk Handelsblad.

Både dagligvarehandelen og industrien ser positivt på den utviklingen. For en uke siden skrev HSH, Coop og DLF felles brev til Mattilsynet. - Vi er betinget positive til Nøkkelhullet, forutsatt en revisjon fra dagens svenske ordning til en tilfredsstillende skandinavisk ordning, skriver Thomas Angell, Svein Fanebust og Helge Hasselgård.

FORBRUKERFORVIRRING

Forbrukerne, derimot, liker ikke den positive nøkkelhullmerkingen. Alle forbrukerorganisasjonene i Europa har samlet seg bak et felles ønske om merkesystem: Trafikklyset eller et annet fargekodet, gradert system.

- Dette må få konsekvenser for den norske prosessen, mener Audun Skeidsvoll, som er direktør i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet. Ifølge Forbrukerportalen mener han at det bare skaper forvirring hvis det blir mange merkesystemer i norske butikkhyller.

En merkeordning må være mer finmasket enn Nøkkelhullet, mener Forbrukerrådet. I dag kan produkter få merket om det har mindre fett, salt og sukker og mer fiber enn tilsvarende produkter i samme varegruppe. - Vi ønsker et merke som ikke forholder seg til kategorier av mat. I kakedisken bør det for eksempel ikke være noen nøkkelhull, sier Skeidsvoll.

NEI TIL NEGATIVMERKING

Handelen og spesielt dagligvareleverandørene har hele tiden vært imot en ordning der produkter må merkes negativt - for eksempel med røde lys som symboliserer at de skal brukes med forsiktighet.

Merkeordningen må oppleves meningsfull og skape nye, positive muligheter både for forbrukerne, handelen og leverandørene, skriver HSH, Coop og DLF. De mener det er viktig å unngå konkurrerende merkeordninger, og vil ha en nordisk løsning ut fra samarbeid mellom bransjen og myndighetene, og avstemt med EUs regelverk.

Den nordiske ernæringsmerkingen blir frivillig, men de som vil bruke Nøkkelhullet, får en rekke konkrete krav som produktene deres må leve opp til.

Powered by Labrador CMS