Nyheter

Sara Lee koser seg gløgg ihjel

OVERLEGEN: Konkurrentene prøver stadig å ta andeler i det 36 millioner kroner store gløggmarkedet, men Sara Lees Tomtegløgg er nesten enerådende med 93,8 prosent av markedet.

Publisert Sist oppdatert

Under fjorårets julesesong ble det solgt 628 000 liter gløgg til 36 millioner kroner i norske butikker. Det tilsvarer en økning i omsetning på 4,8 prosent, viser tall fra Nielsen. Bare noen uker før årets gløggsesong er i full gang, forventer markedsleder Sara Lee at Tomte-gløggen også i år vil stå for det aller meste av salget.

- Vi har et produkt med veldig god smak, og det tror jeg er avgjørende for at ingen andre har klart å hevde seg i kategorien, sier Hanne Dyran, markedssjef i Sara Lee Norge.

I fjor hadde Sara Lee 93,8 prosent av gløggmarkedet, opp 3 prosentpoeng fra året før. Av de fem største merkene, har Sormul, First Price og Harlem alle tapt andeler. Bortsett fra Sara Lee, er det bare Coop som har økt salget.Til gjengjeld har Coop bare 0,3 prosent markedsandel. - Jeg tror noe av problemet til utfordrere i denne kategorien, som har en veldig kort salgsperiode, er å estimere volum. Der har vi en stor fordel med erfaringskurver fra tidligere års salg, forklarer Dyran, som heller ikke har stor tro på billig-gløgg. - Jeg tror ikke gløgg er det koseproduktet folk sparer penger på. Når det er jul, er mange opptatt av at det skal smake godt, sier Dyran.

Med bakgrunn i Tomtegløggens sterke posisjon, er Sara Lee også svært tilbakeholden i forhold til å gjøre endringer på produktet. - Vi har endret på emballasjen, men vi tør ikke å gjøre noe med den gode, tradisjonelle resepten. Det er litt skummelt når den selger så bra som den gjør, sier Dyran.

Sara Lee forbereder seg nå på å få årets brygg på plass i butikkene, og vil supplere både med forbrukerkonkurranser og invitasjoner kunden kan ta med seg for å lage egne gløggselskaper. Hanne Dyran satser nå på mye snø, for snø er bra for gløggsalget. - Det har vært mye rogn på Østlandet i år, og noen sier mye rogn betyr mye snø, så vi er optimistiske, sier Dyran.

Powered by Labrador CMS