Nyheter

Satser 18 millioner på Ballerina

Sætre legger Dots inn i Ballerina-porteføljen og relanserer hele merket. – Vi skal bruke 18 milli-oner kroner i media. Målet er at Ballerina blir det største familiemerket innenfor kjeks før året er omme, sier produktgruppesjef Victoria Allers i Sætre.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kommer i media fra uke ni, så da er det om å gjøre å få varene opp i hylla før den tid. Kjøpmenn vil være med når det smeller, sier markedssjef-en selvsikkert.

– Smeller?

– Ja, det kommer til å smelle!

Skal snu nedgangen

Barne- og familiesegmentet innenfor kjeks utgjorde 383 millioner kroner ut av butikk siste rullerende år, noe som er en tredjedel av hele kjeks-kategorien.

– Familiesegmentet har falt med 5,2 prosent det siste året, mens kategorien totalt har økt med 4,4 prosent. Da er det en jobb som må gjøres. Sætre er nesten tre ganger så stor som nestemann på listen, og må ta kategoriansvar, sier Victoria Allers, som har som mål at familiesegmentet vokser dette året.

– Kan vi få 5 prosent vekst, er det fantastisk. Målet er å snu trenden og drive kategorivekst, sier All-ers. Relanseringen av Ballerina har vært under planlegging det siste året.

– Det skal bli gøy å se Ballerina ute i butikken. Vi har jobbet med space for å få produktene til å stå sammen. Kjeks er jo en fargerik og bråkete hylle. Vi har forsøkt å gjøre Ballerina til en rød merkeblokk så det blir lett å orientere seg. Det er viktig, sier Victoria Allers.

I «melkekartong»

Det mest iøynefall-ende med relanseringen av Ballerina, Sætres største lansering i 2013, er at Dots-kjeksen nå har fått Ballerina-navnet på, og at emballasjen er til forveksling lik en melkekartong. Ballerina Dots vil komme i to varianter, Brownie og Sjokokake. Brownien er den samme som dagens utgave, men Sjokokake er en ny smak. Vanlig Ballerina kommer også i to varianter, Nougat og Blåbærlykke. Nougat er den samme som har vært bestselger siden 1994, mens Blåbærlykke er en ny, frisk smak. Ballerina med bingebærfyll går dermed ut av sortimentet.

– Blåbærlykke tester mye bedre i smak. De aller fleste vil ha sjokolade, men dette er et veldig godt alternativ til de som ønsker en friskere smak, sier Victoria Allers.

Dyppeopplæring

Dots opplevde et fantastisk salg da den ble lansert i 2010. 2011 var også ok, men 2012 ble ikke noe stort år for merket.

– Det er ekstremt krevende å sette et helt nytt merke, og vi ser behov for større merker som folk kjenner igjen. Nå ser vi muligheter for å bygge opp Ballerina til et stort familiemerke, sier Victoria Allers.

18 millioner kroner i media er gigantisk i kjekskategorien og skal brukes på blant annet tv, internett, magasiner og cart. I tillegg vil det være demo med smaksprøver og dypping i melk i mange av de største butikkene landet rundt. Det store markedsstunt- et, som skal gå hele året, skal ikke minst lære opp folk til å spise Ballerina Dots «riktig».

– Vi ser at få forstår hvorfor og hvordan kjeksen skal dyppes, så her har vi en jobb å gjøre. Vi vil minne folk på at kjeksen blir enda bedre ved dypping i melk. Hvis du dypper den og teller sakte til ti, forvandler den seg til en smaksbombe - smaken av en deilig, saftig kake. For å få så tydelig link til melk som mulig, har vi derfor valgt melkekartongemballasje, sier produktansvarlig Ingvild Søreng, som understreker at Ballerina er et norsk merke til norske forbrukere tilpasset det norske markedet.

Powered by Labrador CMS