Nyheter

Satser stort på nyheter

Tirsdag er det klart for årets første lanseringsvindu, og en rekke merkevareleverandører er klar med nye produkter i butikkene.

Publisert Sist oppdatert

Stabburet er en av leverandørene som satser stort med nyheter. Ifølge en reportasje i Aftenposten søndag bruker den Orkla-eide bedriften nærmere 300 millioner kroner på innovasjon.

Aftenposten søndag har en reportasje over to sider der temaet er nye produkter i dagligvarebutikkene og servicehandelen i forbindelse med den store lanseringsdagen som er 1. februar. Avisen har brukt Stabburet og lanseringen av en ny frossen potetstappe som case i reportasjen. Stabburet lykkes med rundt 7 og 10 lanseringer, men det er trangt om plassen og både kjedene og kundene er utålmodige. Hver tredje krone i omsetning i Stabburet kommer fra produkter som er lansert de tre siste årene, en utvikling som også de andre merkevareleverandørene ser, riktignok med noe forskjellige prosentandeler. – Innovasjon er en risikosport, sier adm. direktør Bente Brevik i Stabburet til Aftenposten.

– Særlig i kamp med kjedenes egne varer ser vi at det er ekstremt viktig å være god på nye produkter, sier konsernsjef Patric Andersson i Rieber-konsernet til Aftenposten.

Blant nyhetene som kommer nå er Starbucks Iskaffe i Rema 1000 og andre Reitan-butikker. Orkla, Rieber, Tine, Mills, Ringnes og andre store merkevareleverandører har en rekke nyheter som kommer på tirsdag, og for noen kan det være starten på en ny suksess. I reportasjen i Aftenposten blir Yt fra Tine, Skyr fra Q-Meieriene, Bergene Melk fra Nidar, Fredags Mix fra Kims og Dots fra Sætre trukket frem som nye suksesser de siste årene.

Men listen over fiaskoer er også lang. Ifølge Aftenposten er Coca-Colas lansering av Fanta saft, Dus fra Tine, gul ketsjup fra Idun og fiskepølser fra flere leverandører blant lanseringer som det ikke gikk særlig bra med, for å si det litt forsiktig.

Powered by Labrador CMS