Nyheter

Se mot verden

Publisert

Under Anuga-messen i Köln møttes toppsjefer for amerikanske Wal-Mart og sveitsiske Nestlé til kongress. De var enige om at den som vil være med videre i dagligvaredansen, må legge bak seg alle gamle forestillinger om markeder og landegrenser.Internasjonaliseringen av industri og handel glir over i globalisering. Partnerskap etableres over enhver geografisk og kulturell grense. For både deltakere i og observatører til kampen om markedsandeler melder blant annet dette spørsmålet seg: Vil de globale aktørene klare å betjene regionale og lokale markeder slik forbrukerne ønsker å bli betjent? Kan vareutvalg og driftskonsepter konfeksjoneres for en verdensborger uten at man tramper på det særpregede?Meningene er delte. En ting er sikkert; den som sitter hjemme i sin egen krok, får vite for lite om det som skjer ute. Markedskampen kjempes etter nye, internasjonale spilleregler. Dette har for eksempel finnene forstått. 25 finske utstillere var på plass i Köln og viste verden hva de står for. Det var bare fem norske stands. De var bra nok, men ikke mange nok. Dessuten var det alt for få norske røster å høre blant langt opp mot 200.000 messebesøkende. Det kan være farlig å være seg selv nok.

\"Den som sitter hjemme i sin egen krok, får vite for lite om det som skjer ute.\"

Powered by Labrador CMS