Nyheter

Seier til G35-aktivistene

Tines konsernstyre besluttet torsdag å fortsette produksjonen av Gudbrandsdalsost ved ysteriene i Lom og Skjåk og i Ørsta.

Publisert Sist oppdatert

Tine ønsker å sikre en nasjonal merkevare med historisk og tradisjonsrik betydning i sitt opprinnelige geografiske område, heter det i en pressemelding. I praksis betyr det at G35-aktivistene har fått gjennomslag for synspunktene sine.

− Beslutningen er tuftet på en erkjennelse av at gudbrandsdalsosten har en vesentlig betydning for Tines samlede merkevarestyrke og identitet, samt et uforløst markedspotensiale, sier visekonsernsjef Stein Øiom.

Tine har gjennom grundige analyser av alle dimensjoner ved G35-produksjonen det siste halve året, fått betydelig fordypet innsikt i styrken av Gudbrandsdalsost-merket og i sammenhengen mellom gudbrandsdalsosten og Tines merkevarestyrke.

− En samlet forretningsmessig vurdering av besparelsene ved avvikling sett mot de totale markedsgevinstene knyttet til fortsatt produksjon, slår ut til fordel for videre satsing. Aktiviteten vil likevel bli gjenstand for både produktutviklings- og effektiviseringstiltak, sier Øiom.

− Det har også vært gledelig å konstatere at mange i Norge er glade i gudbrandsdalsosten og lokal matkultur. Tine skal forvalte arven etter Anne Hov videre gjennom en ytterligere satsing på brunost og lokal verdiskaping, sier Øiom.

Tines konsernledelse fikk i juni 2010 fremlagt en rapport som viser at det er mest lønnsomt å produsere brunosten på Storsteinnes, Elnesvågen og Byrkjelo og å avvikle produksjonen i Lom og Skjåk og i Ørsta.

Nå har man kommet til en annen konklusjon.

Powered by Labrador CMS