Nyheter

Selger fortsatt alkohol til mindreårige

Juvente har igjen gjennomført «Skjenkekontrollen» i dagligvarehandelen, og 29 prosent av de kontrollerte butikkene solgte alkohol til mindreårige. Kiwi er flinkest i klassen, Nærbutikken er verst.

Publisert Sist oppdatert

– I 2015 solgte nesten tre av ti av butikkene alkohol til mindreårige. Det burde være like lett å spørre om legitimasjon, som om pose, men likevel ser vi at det er utbredt at ungdommene ikke blir spurt. Når butikkene ikke overholder reglene for salgsbevillinga si og kommunene ikke evner å kontrollere og sanksjonere kjedene, mener vi den åpenbare løsningen må bli å innføre legitimasjonsplikt for alle, sier Juvente-leder Maria Elizabet Aspen i en pressemelding.

Ungdomsorganisasjonen Juvente testet 1224 dagligvarebutikker for salg av alkohol til mindreårige. 361 butikker solgte alkohol til Juventes mindreårige. Aspen er ikke overrasket over resultatet.

– Det er ikke noe nytt i tallene, de har ligget omtrent på dette nivået de ni årene vi har gjennomført kontrollene. Nå er det på tide å tenke nytt rundt dette, for vi trenger et system som faktisk hindrer mindreårige i å få kjøpt alkohol, og ikke bare sender dem videre til neste butikk som slurver.

Kommunene er ansvarlige for å tildele og kontrollere salgs- og skjenkebevillinger. De kommunale kontrollene avdekker sjelden brudd som kan føre til prikkutdeling eller inndragelse av bevilling.

– Derfor er det nødvendig å sikre seg mot at dette skjer overhodet. Juvente krever at alle må legitimere seg ved kjøp av alkohol, uavhengig av om du er 18 eller 80 år. Teknologien ligger til rette for en slik endring, lovverket må endres for å skape det nødvendige insentivet for butikkene.

Ved kontrollene går en mindreårig inn i butikken, tar med seg alkoholholdig drikke og en annen dagligvare, og stiller seg i kø for å betale ved kassa.

– Ungdommene har ikke prøvd å fremstå som eldre. De har hverken kledd seg ut, endret på utseendet eller prøvd å kjøpe ting som voksne kjøper, for eksempel bleier eller lignende, forklarer Aspen.

Hvis kontrollørene blir spurt om legitimasjon, svarer de «Nei, det har jeg ikke. Kan jeg få kjøpe allikevel?». Får de et ja, betaler de for varene og forsøket registreres som «salg». Får de et nei, forlater de butikken og forsøket registreres som «ikke salg». Juvente-kontrollørene lyver ikke på alderen og bruker aldri falsk legitimasjon.

Det er stor geografisk forskjell på hvor enkelt det er å få kjøpt alkohol for mindreårige. Agder-fylkene skiller seg ut i positiv retning, med salg i 14 prosent av tilfellene i Vest-Agder og 18 prosent i Aust-Agder. I Oslo ble det gjennomført salg i 20 prosent av forsøkene.

Noe helt annet er det i Finnmark, hvor Juvente-kontrollørene fikk kjøpe alkohol i utrolige 67 prosent av tilfellene. Nest verst er Oppland, der butikkene solgte alkohol i 51 prosent av tilfellene.

Også mellom kjedene er det store foskjeller. Mens Kiwi solgte alkohol til mindreårige i 8 prosent av forsøkene, var tilsvarende tall hos Nærbutikken svimlende 56 prosent! I den «gode» enden av skalaen ligger også Meny (13 prosent), mens Coop utmerker seg negativt med 33 prosent. Rema 1000 ligger midt på treet med 29 prosent salg.

Det er bare noen uker siden Politiet og Næringsetaten i Oslo kommune offentligjorde resultatene av alkoholsalgskontrollen «Aksjon Våryr». Ingen butikker ble tatt i aksjonen, noe etaten var svært fornøyd med. I Aksjon Våryr baserer seg man imidlertid ikke på provokatører, men ved overvåking av butikken gjennom en relativt kort tidsluke (1-2 timer). Sett i lys av resultatene i Juvente-aksjonen, kan det se ut som Næringsetatens kontroll ikke gir et helt representativt bilde av virkeligheten.

Powered by Labrador CMS