Nyheter

Selger kjeder, bytter sjefer

LEVERKUSEN: Plus og Esselunga skal selges; Metro og Nestlé bytter sjef. Det er turbulente tider i europeisk dagligvarebransje.

Publisert Sist oppdatert

Både italienske Esselunga og tyske Plus er til salgs, og mediene spekulerer i om Rewe vil overta begge kjedene.

Det italienske markedet består av en lang rekke kjeder med relativt små markedsandeler. Esselunga er blant de større, med sine åtte prosent, 128 butikker og rundt 40 milliarder kroner i omsetning. Nå fastslår eieren, 81 år gamle Bernardo Caprotti, at han regner med å selge fordi han ikke har noen arvinger som vil drive videre.

Caprotti lurte likevel verdenspressen: Han inviterte til pressekonferanse for å markedsføre en ny bok, men ville ikke avsløre nyheten på forhånd. Derfor lot han pressen tro at han allerede var i reelle forhandlinger om salg. Det er han ikke, men han avviser allerede nå at kjeder som Wal-Mart og Tesco er de riktige til å kjøpe livsverket hans.

Tyske aviser kobler derimot Esselunga til Rewe. Og Rewe er også i forhandlinger med konkurrenten Tengelmann om å overta Plus-kjeden.

De spanske Plus-butikkene er allerede solgt til Carrefour. Nå vil Tengelmann selge resten av kjeden, også, og forhandler med både Edeka og Rewe. Edeka er bare interessert i de tyske butikkene, mens Rewe åpner for å overta Plus i flere land. Lavpriskjeden har butikker også i Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Polen, Romania, Hellas og Portugal.

I Metro, verdens tredje største handelskonsern, har konsernsjef Hans-Joachim Körber offentliggjort at han kommer til å gå av i løpet av oktober, et år tidligere enn planlagt. Körber kommer til å bli husket for arbeidet sitt for ny teknologi og globale standarder for blant annet strekkoder. Den nye konsernsjefen Eckhard Cordes har tidligere blant annet vært sjef for Mercedes-Benz.

I Nestlé er det Amerika-sjef Paul Bulcke som overtar som konsernsjef når Peter Brabeck-Letmathe går over i rollen som styreformann neste år.

Powered by Labrador CMS