Nyheter

Selger mer nikotinfri snus

Salget av nikotinfri snus har økt kraftig det siste året, viser Nielsen-tall.

Publisert Sist oppdatert

Nå selges det i snitt 2000 bokser nikotinfri snus daglig i Norge, en økning på 60 prosent fra samme periode i fjor.

Øyvind Simonsen i BM Aemulator importerer en ny snus laget av teblader, vitaminer og mineraler, og står for en stor del av denne økningen. Han er svært glad for den gode mottagelsen i markedet, men samtidig frustrert over de vanskelige rammebetingelsene.

– 60 prosent økning er totalen, men vi ser at distributører som har tatt inn vårt produkt, Kick-Up, som Narvesen, 7/Eleven og Rema 1000 har en økning på 105 prosent i salg av nikotinfri snus, sier Simonsen i en pressemelding.

Til tross for at produktet hverken inneholder tobakk eller nikotin, rammes det av den strenge norske tobakkslovgivningen fordi det defineres som en «imitasjon» av et tobakksprodukt.

– Det er uheldig at et misforstått fokus på helse skal låse fast et produkt som vi ser er svært positivt for folkehelsa. Vi får tilbakemeldinger på at Kick-Up hos mange både erstatter og reduserer bruk av tobakksprodukter, og er et ypperlig substitutt for de som ønsker å slutte med eller redusere bruken av tobakksholdig snus. Om den i tillegg kan bidra til å redusere konsumet av svært sukkerholdige energidrikker, er det bare trist at dette skal gjemmes bort og knebles, mener Simonsen.

Powered by Labrador CMS