Nyheter

Serverer raskest

OSLO SENTRUM: 7-Elevens raskeste servering får du i butikken på Egertorget i Oslo. Der driver årets franchisetaker Knut Tjærnes. Med nytt matkonsept på plass øker både salget og bruttoen hos kjøpmannen. I år går han for 20 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Da Knut Tjærnes åpnet butikken på Egertorget i Oslo våren 2003, gikk han inn i en helt ny hverdag. Ikke bare er omsetningen i sentrumsbutikken dobbelt så stor som i butikken han drev på Nordstrand siden 1999 - økningen han opplever er også uten sammenligning. 15-20 prosent bare i år er franchisetakeren kjempefornøyd med.

- Etter at vi fikk det nye matkonseptet på plass i vår, har både salget og bruttofortjenesten økt. Hver kunde kjøper mer, forteller Tjærnes, som går for 20 millioner netto i 2006. I fjor havnet han på 16,8.

- Den beste motivasjonen for meg er økt salg. Nå som vi har greid å bli best i kjeden, må vi passe på å ikke stoppe opp. Nå må vi heller jobbe for å bli størst, sier Tjærnes med et smil.

RIKTIG MENNESKER

At han tar igjen kjedens største på Gardermoen, tviler han nå likevel på, men Knut Tjærnes lover å gi konkurrentene sine i sentrum god konkurranse. Og den er allerede stor. Det er ikke mange metrene til neste 7-Eleven eller Deli de Luca. - Da er det viktig at vi er flinke med og tar vare på hver eneste kunde, sier Tjærnes, som bruker mye tid på å finne de riktige menneskene til å jobbe sammen med seg.

Men beliggenheten gir også mye gratis. Øverst i Karl Johan er det jevnt trykk omtrent hele tida. - Det er på godt og vondt. Vi får jo med oss alt som skjer av arrangement, som fotballkamper, festivaler og konserter. Men vi må samtidig være godt forberedt, og hele tiden holde høyt varetrykk, sier Tjærnes.

Sommerhalvåret, med påfølgende høy turisttrafikk, er spesielt bra. De beste ukene ligger omtrent dobbelt så høyt som de dårligste vinterukene. Men mange turister byr også på helt spesielle utfordringer. - De kommer gjerne i store grupper, og tar generelt mer tid i butikken. Det kan skape litt ekstra kø og stress, men det går som regel greit, legger han til.

Likedan går det unna om nettene i helgene. Lørdagsnatta har Tjærnes tre på jobb, i tillegg til en vekter, og maten får mange bein å gå på. Da er det fullt kjør til klokka fem om morgenen.

NØYE

Selv kommer Tjærnes på jobb ved halv sju-tida. Han synes det er greit å få input og også hjelpe nattevakten før han eller hun går av vakt. Så går han i gang med varebestillinger. Den delen av jobben har blitt mye større og utfordrende med opp mot 80 nye produkter i sortimentet. - Det viktigste er at vi ikke går tomme for varer. Er vi tomme, skal helst leverandøren være tom, sier Tjærnes.

Men varetrykket virker det som han har rimelig kontroll på. Ihvertfall mener 7-Eleven sentralt at butikken har et varetrykk og renhold det «virkelig glitrer av». Om seg selv sier Knut Tjærnes at han er nøye på detaljer. - Renhold er ekstremt viktig nå som vi har så mye fersk mat i butikken. Det er vi veldig fokuserte på, sier kjøpmannen, som jobbet i Forsvaret tidligere.

I tillegg er han opptatt av å ha gode rutiner på de ansatte, og at alle vet hva de skal gjøre. - Da får vi også bedre tid til å jobbe med detaljene, presiserer han.

Powered by Labrador CMS