Nyheter

Setter staben i høysetet

ARBEIDSMILJØ: Et godt arbeidsmiljø er en forutsetning for vekst, fornøyde kunder og gode resultater, sier butikksjef Frode Helsø i Coop Prix Stjørdal. Butikken er kåret til årets butikk i Coop Prix-kjeden. De økonomiske resultatene er på øverste hylle. Det samme er arbeidsmiljøet.

Publisert Sist oppdatert

Butikksjefen kan henge opp enda et nytt diplom på skryteveggen. Coop Prix Stjørdal gikk helt til topps i kjeden, både i regionen og på landsbasis, i klassen for Prix-butikker som selger for mer enn 30 millioner kroner.

- Det er en vinnerkultur blant de ansatte. Det gir resultater, og det smitter nok over på kundene. Vi har satset på et godt arbeidsmiljø, og det virker. Ansatte som får ansvar har blomstret, og sykefraværet er lavt. Det er rett og slett en utrolig bra gjeng, sier butikksjef Frode Helsø til Handelsbladet FK.

God drift, gode bidrag

Coop Prix Stjørdal er en del av butikklaget til Trondos. I fjor fikk butikken en nettoomsetning på 39,6 millioner kroner, og etter det Handelsbladet FK erfarer, bidro butikken med et overskudd på om lag tre millioner kroner inn til Trondos. Det er marginer på øverste hylle blant dagligvarebutikkene på landsbasis. Butikksjefen vil ikke si et ord om marginene, det er interne tall som konkurrentene ikke skal få innsyn i.

- Vi gjør det bra. Ettersom vi nesten ikke har lagerplass, så må det vi har av varer være i hyllene inne i butikken. Da er det ekstra viktig å passe på driften og at du kjøper inn de riktige varene. Det skal bugne, men helst av varer som selger. Sånn blir det gjerne god drift av, sier butikksjefen og ser seg rundt i butikken.

Skei som ansatt

Trondos-sjef Torbjørn Skei startet sin dagligvarekarriere som ansatt i Prixbutikken på Stjørdal. Også regiondirektør Roger Nyeng i Coop Norge har vært ansatt i butikken. Skei, som bor på Stjørdal, kjører forbi hver dag på vei til jobben i Trondheim. Og av og til er han innom som kunde.

En spennende høst

Litt lenger oppe i gaten har Coop Mega sin butikk. Alle de store kjedene er på plass i Stjørdal, med én eller flere butikker. En stor utbyggingsplan, som tidligere er omtalt i Handelsbladet FK, kan føre til at kampen om kundene blir enda hardere fremover.

- Konkurransen er hard, det er vel 11 dagligvarebutikker rundt oss. Etter at Lidl la ned butikken sin, har Rema 1000 etablert seg med en ny butikk. Både den og Bunnpris ligger strategisk til i forhold til markedet mitt, så det blir en spennende høst. Vi kan ikke annet enn å prøve å drive en så god butikk som mulig, sier butikksjefen.

- Kundene dine?

- En blanding av folk fra området og hyttefolk, for vi ligger jo strategisk til like ved veien mot Meråker og Sverige. Vi har god helgehandel, og det går spesielt mye øl og mineralvann. Og vi har mye pant av flasker og bokser. Jeg skjønner meg ikke på kjøpmenn som ikke liker å ta i mot pant, det er jo en kjempegod mulighet for mer handel, sier Helsø.

Kooperatør!

Butikksjefen har fått flere fristende tilbud fra konkurrentene, men han har sagt nei hver gang. I fjor høst var det like før fristelsen ble for stor, men kooperatøren ble i ro. Troen på den kooperative driftsformen ble for sterk.

- Jeg handler aldri hos en konkurrent, det blir helt feil. For meg er det bare kooperasjonen. Jeg liker ikke engang bæreposene fra konkurrentene. Ungene får ikke pakke sitt våte treningstøy i en Rema 1000-pose. Det finnes da andre poser, en gul en, for eksempel, sier butikksjefen.

Powered by Labrador CMS