Nyheter

Setter stopp for Kims-kampanje

Kims må stanse all markedsføring av kampanjen «penger i chipsposen». Forbrukerombudet mener at kampanjen er et ulovlig lokkemiddel rettet mot barn.

Publisert Sist oppdatert

Skattejakten har pågått i nesten to måneder, og er et konsept hvor Kims har lagt alt fra en femtilapp til en tusenlapp i tilfeldig utvalgte chipsposer.

Markedsføringsloven ble endret i fjor, og nå får kundene tilbud om verdikuponger, konkurranser, pengepremier eller en annen vare med på kjøpet. Men det er fortsatt strenge begrensninger i hva som er tillatt i markedsføring rettet mot de aller yngste kundene. Det viser seg at bransjen allerede har gått for langt i bruk av nye lokkemidler, skriver FBI. Forbrukerombudet legger derfor ned forbud mot all markedsføring av kampanjen «penger i chipsposen».

Kims Norge avviser at de lokker barn med penger. - Dette er ikke en kampanje rettet mot barn. Intensjonen er å treffe kjernekundene våre som er mellom 20 og 45 år gamle, sier kampanjeansvarlig Espen Gulbrandsen til nrk.no. De har likevel bestemt seg for å rette seg etter forbudet og har avsluttet markedsføringen. Det er fortsatt en pengepremie i hver 300. pose. Ifølge Nrk er sannsynligheten for å vinne i Lotto dobbelt så stor som å finne penger i chipsposen.

Powered by Labrador CMS