Nyheter

Shell 7-Eleven og Yx på topp

For første gang på mange år må Best stasjon se seg slått i den årlige forhandlerundersøkelsen til NHO KBS. På topp i årets undersøkelse troner Reitan (Shell 7-Eleven), tett fulgt av Yx.

Publisert Sist oppdatert

År etter år har Best kommet best ut i undersøkelsen som tar tempen på forholdet mellom forhandlerne og kjede- og oljeselskapene deres. I fjor var det knyttet spenning til om Yx ville slå dem på målstreken, men Best klarte å holde stand. Men i år gikk det ikke lenger, og Best-sjef Alexander Münster må se seg slått av både Shell 7-Eleven og Yx etter seks år på toppen.

– Dette lever vi godt med. Det var forventet, og det viktigste er at vi fortsatt får svært høy score i undersøkelsen. At andre nå gjør det enda bedre, kan vi bare gratulere dem med, sier Münster til Handelsbladet FK.

Yx-sjef Annar Sletvold er glad for å ha passert Best i forhandlerundersøkelsen, men retter også en takk til konkurrenten. – Selveierne i Norge har mye å takke Best for. Det var først da Best kom på banen at selveierne ble tatt på alvor av oljeselskapene, sier Sletvold.

Yx-sjefen sier han er mer opptatt av hvor mye kjeden har gått frem i undersøkelsen enn av å slå konkurrentene. – Det mest interessante er jo å måle mot oss selv. Og det er spesielt gledelig å se at vi har blitt mye bedre på det jeg mener er de to viktigste påstandene man skal svare på i undersøkelsen, nemlig «Jeg har tillit til mitt selskap» og «Mitt selskap fokuserer på sine forhandlere». Tillitskurven har aldri vært høyere enn nå, konstaterer Sletvold.

Han tror ikke det er tilfeldig at det er to Reitan-eide kjeder som gjør det best i undersøkelsen. – Nei, Reitan er et verdidrevet selskap, og legger til rette for at andre skal kunne tjene penger. Selveierne oppfatter det som et bra sted å være, mener Sletvold.

Slik ser listen ut i årets forhandlerundersøkelse:

Reitan: 102,4 poeng

YX: 100,3 poeng

Best: 96,6 poeng

Esso: 91,8 poeng

Statoil: 86,3 poeng

Shell: 77,9 poeng

Powered by Labrador CMS