Nyheter

Shell fikk Svanepris for miljømerket bilvask

Shell er kåret til vinner av Svaneprisen for Beste merkebruker i forbrukermarkedet for markedsføringen av Svanemerkede bilvaskemidler. – Det viser at det vi gjør er viktig og riktig, sier Ole-Petter Hagfors (bildet) i Shell Retail.

Publisert Sist oppdatert

Prisen ble delt ut under Svanekonferansen i går. Shell introduserte i november i fjor 100 prosent Svanemerkede bilvaskemidler i alle sine 110 Perfect Wash-vaskehaller i Norge. Dette reduserer utslipp av miljøskadelige og allergifremmende stoffer i flere millioner bilvasker årlig, og sparer miljøet for 40 tonn olje.

– Jeg er veldig stolt på vegne av Shell og alle våre 3000 ansatte. Det er en hyggelig avslutning på en veldig god bilvaskesesong å få pris for en kampanje som handler om å få ren bil med ren samvittighet, sier Ole-Petter Hagfors, markedsansvarlig for bilvask i Shell Retail. Å bytte til kun svanemerket kjemi på bilvaskeanleggene i alle stasjoner som er kjedetilknyttet, har også hatt en stor effekt for arbeidsmiljøet, understreker han.

I juryens begrunnelse fremheves det at Shell lanserte Svanemerkede bilvaskemidler med fokus på stor synlighet for Svanemerket både på radio og ute på stasjonene, og at Svanen var godt integrert og synlig i markedsmaterialet. Ifølge Shell er de den eneste aktøren som har svanemerket all kjemi på alle stasjonene kjeden driver selv.

– Var det en vanskelig beslutning?
– Nei, men det var en lang prosess. Vi brukte to år på å teste ut at kjemikaliene virkelig var like bra før vi gjennomførte det over alt. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med leverandøren, Washtec. For Svanen var det et poeng at det skulle være 100 prosent for at vi kunne bruke merket i kampanjen, sier Ole-Petter Hagfors.

Gjennom overgangen til Svanemerket kjemi har Shell redusert oljeinnhold i avløpsvannet betraktelig. Svaneprisen har som formål å oppmuntre til økt bruk av Svanemerket, og deles ut hvert år for beste markedsføring av det offisielle, nordiske miljømerket. Shell ble nominert til Svaneprisen 2015 ved å bli kåret som beste Svanemerkebruker på forbrukermarkedet i fjerde kvartal 2014.

Powered by Labrador CMS