Nyheter

Silver mot sølvplass

VANN: Den eksplosive drikkevann-veksten er i ferd med å avta, men fremdeles er ikke toppen nådd. Bonaqua Silver øker mest, mens Olden taper tilsvarende.

Publisert Sist oppdatert

Sitronsmak og halvlitersflasker må ta mye av æren for den solide Bonaquaveksten, mener Espen Jørgensen. Han er ansvarlig for vannet i Coca-Cola. Det siste året kan han vise til større vekst enn noen av konkurrentene.Vann er en av de varegruppene der konkurransen er tøffest, ifølge Jørgensen.

Fra 103 til 14

De siste tallene fra ACNielsen viser at det foreløpig er slutt på den eksplosive veksten i vannsalget. Fra 2006 til 2007 ble salget av flaskevann mer enn doblet, fra 135 til 274 millioner kroner. Det siste året er så veksten nede i mer beskjedne 13,7 prosent. Samtidig er vannet blitt billigere. I volum er økningen nemlig 19,6 prosent.

Den kraftige oppbremsingen i veksten kan til dels skyldes sommerværet, mener Jørgensen. - Frem til midten av juni lå vi på 40 prosent vekst. Så var sommeren helt på trynet, mens høsten var god igjen. Jeg tror veksten vil bli større i år hvis vi får noe som ligner litt mer på en sommer.

Bonaqua med sitron

Etter at vann med smak nesten tok igjen vannet uten smak i .or, er det nå igjen vannet uten smak som øker mest. Men det er på det smakstilsatte vannet i småflasker at årets vinner, Coca-Cola, gjør det best. - Av enkeltvariantene er det vår sitronsmak som selger aller best, forteller Jørgensen. Han tror at nettopp smaken er en viktig del av forklaringen på at Bonaqua øker mest; fra 15,8 til 21,2 prosent av salget i dagligvarebutikkene.

En annen del av forklaringen er flaskestørrelsen. - Vi var først med 0,5 liter med sportscap, forklarer han. Halvliteren har 1,50 kroner lavere pant enn 0,6-flaskene som var på markedet tidligere. Kombinert med at forbrukerne er fortrolige med størrelsen, tror Jørgensen at prisforskjellen har hatt litt å si. Nå er for øvrig Coca-Cola igang med å fylle butikkene med 0,7-litersflasker, og har fått dem inn i tillegg til halvlitrene, og ikke i stedet for, i de aller fleste kjedene.

Olden tilbake

Veksten har Coca-Cola først og fremst tatt fra Hansa Borg. Olden har nemlig mistet 5,6 prosentpoeng, mens Imsdal har tapt 1,3. Imsdal er likevel desidert størst, og har fremdeles over halve markedet.

- Det er snakk om tre dyktige aktører, mener Espen Jørgensen.

Lenger bak på fem på topp-listen har «andre merker» mer enn tredoblet markedsandelen. Det handler først og fremst om kjedenes egne merkevarer - bortsett fra First Price, som ligger på femteplass på listen med en stabil markedsandel på 0,8 prosent.

På halvannenlitre og større beholdere med vann, betyr prisen mindre enn merket. - Det ligger mer penger både for handelen og oss i små forpakninger, sier Jørgensen.

Powered by Labrador CMS