Nyheter

Sistebutikkene er viktig for m

Per Gunnar Rasmussen, styreleder i Merkur-programmet, ber i nr. 2 av Handelsbladet FK om sterkere næringspolitisk innsats for sistebutikkene. I HSH gleder vi oss over og deler Per Gunnar Rasmussens engasjement.

Publisert Sist oppdatert

For mange lokalsamfunn har sistebutikkene en meget viktig rolle både som lokal infrastruktur og sosialt samlingspunkt. Mister bygda den siste butikken, må flere bruke unødig mer reisetid for å handle matvarer, og innbyggerne får færre naturlige møtepunkter. Både næringspolitisk og for samfunnet er dette uheldig.

Hva gjør vi så for hindre en slik utvikling? Som Rasmussen påpeker er det mange motkrefter, ikke minst som følge av markedets sterke press for mer effektiv logistikk og lavere priser. Dette er en utvikling som det ikke nytter å stoppe. I stedet må vi med dette som utgangspunkt se hva som er sistebutikkenes muligheter. Her spiller Merkur-programmet ? sammen med lokalbefolkningenes eget engasjement ? en avgjørende rolle.Merkur-programmet kan likevel ikke løse sistebutikkenes problem alene. Skal sistebutikkene overleve er det avgjørende at de både kan tilby den service befolkningen ønsker, og klarer å opprettholde stor nok omsetning til at driften blir kommersielt interessant. Dette siste er HSH særlig engasjert i.

For å øke aktivitetsnivået, har vi lagt ned mye arbeid for å gi sistebutikkene muligheter for tilleggsoppgaver. Den senere tid har vi prioritert arbeidet med å tilrettelegge for gode kommisjonærkontrakter for Tipping og Rikstoto. Det har ikke minst vært viktig for HSH å sikre at kommisjonærene også får en rolle når den nye teknologien med spill over nett blir utbredt. Dette er viktig for alle butikker, men for sistebutikkene kan den ekstra omsetningen som følger av dette være avgjørende for positiv lønnsomhet og videre drift. Som Rasmussen viser til, gir også Post i butikk og medisinsalg nye muligheter for utkantbutikkene. De endringene vi ser på dette området er etter HSH sin vurdering utelukkende positive, og vi har jobbet mye med å legge til rette for dette. I tillegg til økt omsetning for butikkene, ser Post i butikk ut til å gi oss også både bedre distribusjon av posttjenester, og interessante oppgaver for driverne. En av hovedutfordringen for sistebutikken er nettopp å kunne tilby interessante oppgaver for unge mennesker som kan tenke seg å satse på butikk.

De fleste utkantbutikkene er i dag med i en kjede, noe som gjør at de nyter godt av de innkjøpsordningene kjeden sentralt klarer å forhandle frem. For butikkenes konkurranseevne er dette bra. Utkantbutikkene har neppe tidligere hatt så gode innkjøpsbetingelser som de nå har. For å bidra til dette, har HSH brukt mye tid på å fremme franchise-konseptet som driftsform.Vi ser nå at enkelte lavpriskjeder har planer om å etablere seg i sentrale strøk. Dette kan representere ytterligere utfordringer for sistebutikkene. Merkur-programmet kan vise til mye god aktivitet for å øke kompetanse hos ansatte og drivere. Framover blir det kanskje vel så viktig å bidra til at butikkene i enda større grad kan integreres som en del av bygdenes samlede servicenett til befolkningen. Vi ser en klar trend i retning i at flere etterspør mangfold både i varetilbud og opplevelser. Klarer sistebutikkene å tilby lokalt tilpassede løsninger som gir merverdi utover selve tidsbesparelsen, styrkes konkurranseposisjonen.

Utgangspunktet for HSHs arbeid er at vi jobber for at butikk-Norge skal blomstre over hele landet. Arbeid for å støtte sistebutikkene er en viktig del av dette.

Powered by Labrador CMS