Nyheter

Sjokoladekamp gleder kjedene

Kampen mellom Nidar og Freia om melkesjokolademarkedet får butikkjedene til å juble.

Publisert Sist oppdatert

– Endelig er det blitt en skikkelig konkurransesituasjon i dette markedet også. Veldig bra, og på tide, sier innkjøpsdirektør Martin Klafstad i Rema 1000 til Dagens Næringsliv.

Det er Nidars store lansering av Bergene Melk som har løftet frem konkurransen i godterihyllene. Nylanseringen fra Orkla-eide Nidar har ført til flere mottrekk fra Freia og Kraft Foods. I flere dagligvarebutikker har nykommeren fra Nidar allerede blitt en bestselger.

–Forrige uke solgte vi Bergene Melk for rundt en million kroner, noe som er dobbelt så mye som vi solgte Freia storplate med melkesjokolade for. Det er ikke hver dag at en markedsleder som Freia opplever noe sånt, sier Martin Klafstad til Dagens Næringsliv.

Også Coop hilser den nye konkurransen velkommen og melder om økt markedskamp i butikkene. – Vi solgte 3 131 storplater med Bergene Melk i forrige uke, mens vi solgte 1 102 storplater av Freia melkesjokolade. Det er et helt uvanlig styrkeforhold, sier salgsleder Helge Jacobsen på Coop Obs City Syd til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS