F.ra venstre: Retaildirektør i ST1 Anita Sørlundsengen, kommunikasjonsdirektør Kjetil Foyn i Circle K, markedsdirektør Ann Helen Våge i Circle K, adm. direktør Marianne Ødegaard Ribe i Norgesgruppen Servicehandel, og direktør Torstein Schroeder i Virke KBS.

Nyheter

Skal gjøre KBS-kundene sunnere

Publisert Sist oppdatert
Da er det klart: En ny bransjeavtale for medlemmene i Virke KBS skal gjøre nordmenn sunnere. Torsdag signerte partene på bransjesamarbeidet for et bedre kosthold.

– Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, sier adm. direktør Torstein Schroeder i Virke KBS i en pressemelding.

Torsdag signerte han, sammen med kjedene han representerer innenfor kiosk- bensinstasjon- og servicehandel, intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Den forplikter kjedene til å bidra til svært ambisiøse målsetninger for nordmenns kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.

– Denne avtalen er et godt eksempel på hvordan næringslivet tilpasser seg nye kundebehov, samtidig som man og tar ansvar for folkehelsen, sier Schroeder.

Kjedene har allerede lenge satset på å tilrettelegge for sunnere kosthold, og kan vise til gode resultater som de nå vil videreføre.

– Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi utvikler konsepter hvor sunnere alternativer bedre eksponeres i butikk, løfter salater, frukt, fruktshakere, vann osv. bedre frem. Selv om noen produkter fortsatt er små – skal de eksponeres på gode salgsplasser, sier markedsdirektør Ann Helen Våge i Circle K.

– Vi er glade for at våre leverandører jobber hardt med å redusere fett og sukker og her ser vi at hele bransjen løfter seg, og vi jobber aktivt for å etterspørre sunnere alternativer fra våre leverandører. Blant annet har vi lansert Matpakka, et lett og sunt måltid for folk i farta. Det siste året har vi solgt over 1 million sunne matpakkeskiver, sier retaildirektør Anita Sørlundsengen i ST1.

– Norgesgruppen er på god vei til å nå de overordnede målene om en større og sunnere handlevogn. Spesielt positiv utvikling har vi hatt i andelen grove brød og nøkkelhullprodukter. I 2017 var 59 av produktnyhetene våre nøkkelhullprodukter, så her ligger vi godt i rute, sier administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i Norgesgruppen Servicehandel.

Samarbeidet omfatter hele bransjen, også bensinstasjonkjedene YX og Best.

Powered by Labrador CMS