Nyheter

Skeptisk til medlemskort

I følge en rapport fra Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) vil handel med et medlemskort føre til at man i mindre grad undersøker priser hos konkurrende bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

– Dersom vi i mindre grad sammenligner pris, blir det mindre sannsynlig at du slår til på det billigste og beste produktet, sier forsker Lisbet Berg i SIFO til Dine Penger, i en artikkel med tittelen «Slik lurer butikken deg».

Ifølge Berg gjør medlemskort at vi blir mindre bevisste forbrukere. Hun advarer spesielt mot medlemskort knyttet opp mot kreditt.

– Butikkene har fått stadig mer kunnskap om hvordan forbrukerne kan manipuleres. De har svært mye kunnskap om hvordan vi lar oss lure, sier Berg, som står bak rapporten «Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris» .

Hun oppfordrer forbrukere til å være mer bevisst på at butikken prøver å lure deg som kunde: – Vær klar over at tilbyder gjør det de kan for å få deg kjøpe mest mulig. At noe er på salg trenger ikke bety at det er særlig billig, sier Berg.

Kristin Paus i Coop Norge forsvarer medlemskort, og sier at det skal lønne seg å være medlem i Coop:

– Med Coop-kort får kundene tilgang til en rekke gode medlemstilbud, kjøpeutbytte på alt de handler og gunstige rabattordninger hos våre samarbeidspartnere.

– Det er ikke slik at kundene slutter å sammenligne oss med konkurrentene med det samme de får Coop-kortet i hånda. Det avgjørende er at butikkene har god beliggenhet, og at de tilbyr det rette vareutvalget til konkurransedyktige priser, legger Paus til.

Powered by Labrador CMS