For å lese denne saken må du være abonnent

Dagligvarehandelen - nye saker på nett hver dag og 28 papiraviser i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg totalabonnement. Vi har disse tilbudene:

Dagligvarehandelen
Totalabonnement
12 mnd

4110,-

KJØP

Dagligvarehandelen
Digitalabonnement
12 mnd

2850,-

KJØP

Trygg handel: Kjøpmann Fredrik Syverud på Rema 1000 Årvoll i Oslo er fornøyd med de nye plastskjermerene som skiller kassakøene fra hverandre.

Butikk i praksis

Skiller kundene med plastskjermer

Rema 1000, Meny, Coop og Kiwi har i enkelte butikker montert plastskjermer som skiller kassakøene fra hverandre. – Kanskje det tiltaket som har virket best, sier Rema-kjøpmann Fredrik Syverud.

Publisert Sist oppdatert

– Vi fikk skilleveggene for tre uker siden. Jeg har sett at folk har kviet seg for å gå fram når det er kø i begge kassene, men med skilleveggen er det lettere. Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger, sier kjøpmann Fredrik Syverud ved Rema 1000 Årvoll i Oslo.

Bedre sikkerhet for kunden

Syverud håper de nye plastskjermene som skiller kassakøene vil trygge handleopplevelsen for kundene.

– Alle tiltakene vi har i butikken skal øke sikkerheten til kundene, sier kjøpmannen, som oppfordrer alle sine kunder til å bruke hele åpningstiden for å handle frem mot jul.

PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg i Rema 1000 forteller at de satte opp skjermene mellom kassakøene som et ekstratiltak fordi avstand kunne være vanskelig enkelte steder.

– Det er viktig å presisere at ingen tiltak erstatter behovet for å holde god avstand i butikken, ha god hygiene og bli hjemme om du er syk. Det er disse tre faktorene som har gjort at vi kan vise til historisk lavt sykefravær, og at dagligvare er en av yrkesgruppene med lavest smitte, sier Hägg.

Beskyttelse

Coop har valgt å teste ut plastskilleduk i noen av deres butikker. Kassesonen er en plass det kan være vanskelig å holde tilstrekkelig avstand.

– Dette er årsaken til at vi tidligere i år fikk hengt opp pleksiglass i kassene. I de kasseløpene som vender mot hverandre og der kunder står parallelt i kø, er det vanskelig å holde tilstrekkelig avstand. Plastskilleduken fungerer som en beskyttelse her, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop, som forteller at plastskilleduken er lagt inn som et berøringspunkt i renholdslisten og vaskes av butikkene hver dag.

Monteres fortløpende

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi har de satt opp kundeskiller i doble kasseløp i alle sine butikker. Kiwi begynte å sette opp skilleveggene i uke 47, og startet i butikkene og områdene hvor det var aller størst behov.

– Der det ikke er plass til skillevegg, vil det bli satt opp skilleduk. Dette kommer også fortløpende. Skillevegg blir satt opp ved dobbelløp som er minimum 150 centimeter brede. Vi må blant annet ta hensyn til fremkommelighet for rullestolbrukere, og derfor må det være nok plass ved den ene kassen til dette, sier Kiwis kommunikasjonsrådgiver.

– Det å redusere smittefare og sørge for en trygg butikk for både kundene og medarbeiderne våre, er vår viktigste prioritet. Å holde god avstand er det viktigste tiltaket for å redusere smittefare, og derfor har vi satt opp disse skilleveggene.

– Spre handelen

I uke 50 monterte Meny skillevegger mellom selvbetjeningskassene i alle sine butikker.

– Når det gjelder butikkene våre med doble, betjente kasseløp, vil vi ikke montere plastskillere, da dette strider både med Menys brannforskrifter og rømningsplaner, og med kravet til universell utforming. Vi bidrar til tilstrekkelig avstand mellom kundene ved å ha avstandsmarkeringer på gulv og ved å gi kundene våre vennlige påminnelser, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny, som også oppfordrer kundene til å spre handelen utover dagen.

Powered by Labrador CMS