Nyheter

Skjønner ikke bæret

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Vi skal villig innrømme det: Redaksjonen er ikke faste lesere av tidsskriftet Blyttia. Men takket være forskning.no og Bondebladet kan vi likevel fortelle om ymse produsenter som ikke skjønner bæret. Tranebæret, vel å merke.Tranebærjuice er så trendy at en kjede som Ultra har hele fem forskjellige varianter for tiden. Tranebærene er faktisk så trendy at produsentene ikke vet hvordan den ser ut, en gang. To av dem har nemlig utstyrt kartongen med bilde av tyttebær i stedet for tranebær. Maroc viser frem bare tyttebær, mens Lerum har blandet tyttebær og tranebær (kanskje for å vise forskjellen?)Tines tranebæryoghurt er i samme selskap: Inneholder tranebær og viser frem tyttebær, ifølge Blyttia. Siden det er Norsk botanisk forening som utgir det, må vi vel bare stole på kilden.Og for å gjøre forvirringen fullstendig: Det som selges, er ikke juice av norske tranebær i det hele tatt, men av amerikanske tranebær, som er en helt annen art.Vi vil si det slik: Feilen er til å leve med så lenge vi slipper å drikke tyttebærjuice.Georg Mathisen

Powered by Labrador CMS