Matpakkegrønt: Frukt- og grøntansvarlig Dennis Stenberg hos Kiwi Bygdøy allé i Oslo fronter matpakkegrønnsaker til ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagens store glede.

Nyheter

Skolestart: – Selg mer matpakkegrønnsaker

Butikkene kan tjene mye på å løfte frem de rimelige frukt- og grønn-sakene til barnas matpakker, mener Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).­

Publisert Sist oppdatert

– Etter en sommer med mye kos og mindre sunt, er skolestart så avgjort tiden for å selge mer frukt og grønt til både liten og stor. Men dyrtiden går ut over kundenes matbudsjetter, og da kan det være lurt å fremme det som er rimelig til matpakken, fremholder ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i OFG.

Mange har matpakke

I skoleåret 2021–2022 var det 635 000 elever i grunnskolen som skulle ha mat i løpet av skoledagen. På barneskolen har 93-94 prosent av elevene med seg matpakke, mens andelen på ungdomsskolen og videregående skole er henholdsvis 75 prosent og 64 prosent. Dette ifølge «Forskningskampanjen (2018). Hva spiser elevene på skolen?»

– Handler alle for fire kroner mer av rimelige frukt og grønnsaker til matpakken hver dag, gir dette samlet en mulig økt omsetning på 2,54 millioner daglig. I tillegg kommer alle barna som er i barnehage, men her varierer det hvor mye barnehagene serverer av mat, fremholder Bogstrand Sagen videre.

Eksponér matpakkegrønnsaker

Butikkens oppgave blir å utfordre foreldrene til å tenke på grønnsaker og frukt til matpakken når de handler, mener Bogstrand Sagen, som oppfordrer bransjen til å løfte frem og vise hvordan kundene kan bruke produkter som buntgulrøtter, kålrot, agurk, cherrytomater, epler, plommer og pærer.

– Et tips er å samle grønnsaker og frukt som passer til matpakken og lage skilt med for eksempel «Rimelig frukt og grønt som egner seg til matpakken». Gulrot, kålrot, eple, agurk, blomkål, plommer er rimelige produkter som passer fint å servere i en dyrtid. Plommer blir rimeligere jo større volum som kommer, påpeker hun.

Vil ha ferdig kuttet

Om butikken har mulighet til å kutte opp og pakke matpakkegrønnsaker, kan dette også være noe som kan være verdt å prøve, mener Bogstrand Sagen. Hun viser til en undersøkelse i regi av OFG der 37 prosent svarte at de ganske eller helt sikkert vil kjøpe kålrot hvis den er ferdig kuttet opp i staver til en akseptabel pris.

– Mer oppskåret av ting som folk har råd til, kan gi mersalg, slik som gulrot, kålrot, blomkål, som er typisk norske grønnsaker som holder seg greit, sier ernæringsrådgiveren, og fortsetter:

– De kan pakkes i små poser med tips om å legge dem med i matpakken eller matboksen. Å sameksponere med ferdige dipper tror vi også kan gi mersalg.

Mange helsefordeler

Ernæringsrådgiveren understreker betydningen av å tilgjengeliggjøre frukt og grønt for de unge:

– Det er et folkehelseansvar å tilgjengeliggjøre frukt og grønt, og særlig trenger man å se på muligheter til hvordan man kan få inn mer frukt og grønt i matpakkene, til tross for dyrtid og vanskelige økonomiske tider for mange. Frukt og grønt har mange helsefordeler, både på kort og lang sikt. Et fiberrikt kosthold med mye grovt og frukt og grønt holder barna gode og mette til neste måltid, og gir et jevnere blodsukker. Noe som er viktig for konsentrasjonen, og dermed også læring, fremholder Iselin Bogstrand Sagen.

Powered by Labrador CMS