- Dette er ikke en vanlig Joker, er det første Khurram Ali på Holtet sier når Handelsbladet FK kommer på besøk. Men det hadde han ikke behøvd. At butikken er spesiell, er ganske innlysende før man en gang setter foten innenfor døra på den svært så innbydende, rosamalte butikken. Og inne i de 100 kvadratmeter store lokalene, bugner det av frukt, grønnsaker og ferske brød. Og et stort bord med smaksprøver på honning f ra Telemark, blåmuggost, brød og brunost. Rett bak står ølhylla, som for kort tid siden rommet 120 forskjellige ølsorter. Nå er halvparten tatt ut, for nå kommer juleølet snart, men Khurram lover at så snart jula er over, er ølsortimentet tilbake. Og med det en egen ølklubb som Joker-butikken har startet for ti utvalgte kunder som er spesielt interesserte i øl. - Planen er å møtes to ganger i året, og spise god mat og smake på øl, forteller 23-åringen, som driver butikken sammen med broren Umar og faren Liaqat.
- Hvorfor gjør dere det?
- Det er ikke noen spesiell grunn, vi syntes bare det var et hyggelig tiltak, sier Khurram. Hyggelig synes han også det var å leie inn et jazzband til å spille utenfor en helt vanlig søndag.
Kunden nummer én
Hygge er hele filosofien til familien Ali, som har drevet Joker Holtet i to år nå. Sjelden har Handelsbladet FK besøkt en butikk med en slik stemning. Her er det tydelig høy trivselsfaktor og mye latter. Og det er i hvert fall ingen tvil om at her er kunden nummer én. Her får de som handler mye, gjerne med seg gratis smaksprøver på nye produkter, kirken får gløgg til jul, eldresenteret får fruktfat, og de på avrusningssenteret får gjerne gratis brød. Butikken pakker varer for storhandlerne og dem som trenger hjelp, og uføre, barnehager og skoler får varer gratis fraktet. - Vi synes bare det er hyggelig å hjelpe andre, sier senior Liaqat Ali, som drev nærbutikk på Ulvøya i nærmere 18 år før han flyttet opp til Holtet.
I år ligger familien an til 20 millioner kroner, en formidabel vekst siden overtakelsen. Mye kom etter totalrenoveringen for et år siden. - Butikken har aldri gått så bra som nå, sier Umar Ali, som holder styr på økonomien.
Gavekort på kokk
- Vi er bare oss selv. Vi sender ikke folk på smilekurs. Vi prøver å ha en god atmosfære, da kommer det av seg selv. Vi spøker med hverandre og med kundene, forteller Khurram.
Men det var ingen spøk da de presenterte en av storhandlerne deres med et gavekort på en kokk hjemme hos seg. Khurram er nemlig utdannet kokk, og troppet opp - sammen med flere andre - hjemme hos en av de faste kundene og lagde en skikkelig middag til henne. - Det ble kjempebra, og var veldig artig, så det gør vi nok igjen, sier Khurram.
- Vi må gi litt for å få noe tilbake. Og vi er glade i å gi, konkluderer Liaqat, som også har utvidet åpningstida siden de tok over. Men de sjekket med kirken først når det gjaldt søndagsåpent, og åpner ikke før gudstjenesten er ferdig. - Det er viktig for oss å ha et godt forhold til alle i lokalområdet, sier Liaqat.
Kjempeutvalg
At det er en kokk i familien, kommer også tydelig frem i sortimentet på Joker Holtet. Ikke bare har butikken 100 prosent dekning på Jokers grunnsortiment, her finner kundene også kongekrabbe, snegler, fasan, et unormalt stort tunfiskutvalg, sju sorter peanøttsmør og to sorter marshmallow fluff. - Man kan ikke gi den
mannen en bestillingsterminal. Han går helt amok, sier lillebroren Umar.
- Vi må ha noe mer enn alle andre, parerer Khurram.
- Er det fordi dere har Jacob's et steinkast unna at dere er opptatt av bredt utvalg?
- Nei, det hadde vi gjort uansett. Vi tar inn det vi liker, sier Khurram.
- Vi synes bare det er godt å ha Jacob's her, og ser det ikke som noen konkurranse i den forstand. Vi har ikke akkurat planer om å slå dem på omsetning, ler de to brødrene.
- Men vi er glade for at det er dem og ikke Rema 1000 som ligger der. Det hadde vi nok merket mye bedre, sier Umar.
Rå på varefpåfylling
Ali-familien hjelper også til på andre områder, og har blant annet ansatt en hørselshemmet. - Han slet med å finne seg jobb, så vi satte ham til å fylle varer, og det har vi ikke angret på et sekund. Han er helt rå, forteller Khurram og Umar.
Einar Sjursø, som arbeidet i butikken før familien Ali tok over, er også kjapp på å fylle hull i hyllene, og sørger spesielt for at ferskvareavdelingen hele tiden er på topp. Her finner definitivt ikke områdets egen Kiwi-Bob noen varer utgått på dato. - Nå gidder han ikke komme hit mer, han har prøvd flere ganger, men finner aldri noe, sier Khurram.
- Det er en helt annen butikk her nå, den er blitt mye mer seriøs og ryddig, sier Sjusøen.
- Og så har vi fått finere uniformer, legger han til.
Kundebegravelser
At familien Ali har et noe spesielt forhold til både lokalsamfunnet, de ansatte og kundene, er det liten tvil om. Det er også den lave tyveriandelen bevis for. - Folk har respekt for oss og butikken, og det er lite stjeling, sier Liaqat, og sønnene forteller om en gang faren tok en mann på fersken i å stjele fire store osteblokker. - Han spurte hvorfor han tok dem, og fikk til svar at han hadde så dårlig råd. Men pappa mente det burde holde med én, og ga ham den ene osten og supplerte med noen brød, forteller Khurram og Umar, som prøver å hjelpe dem i lokalområdet som trenger det. - Vi prøver å lære av pappa. Han er flink til å snakke med folk, sier Khurram til Handelsbladet FK.
Da Liaqat drev butikk på Ulvøya, kom folk dit bare for å slå av en prat. - Det ble så nært at det ble vondt, sier Liaqat, som har vært i begravelse til flere av sine tidligere kunder.