Nyheter

Små i kroner, store i kjeften

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

LONDON: Når man ikke er stor i tall, kan man være stor i kjeften i stedet. Stadig flere av de små produsentene tyr til frisk profilering og sleivete markedsføring for å synes i konkurransen.

Det er Innocent som er inspirasjonen til mange av de nye, friske utfordrerne. Smoothieprodusenten er blitt en av europeisk dagligvarebransjes største suksesser med kombinasjonen av trendy produkter og uhøytidelig markedsføring. På flasken lover sjefene gjerne at hele innholdet er naturlig, og så lover de i samme slengen at de ikke skal jukse i kortspill.

- Det handler jo bare om å være ærlig. Produktene er salte, da kan vi like godt si klart fra, sier David Willis. Han er sjef for Salty Dog po-, tetchipsprodusenten som ikke legger skjul på innholdet av en av tidens fy-ingredienser; salt. - Vi prøver ikke å kopiere. Vi vil sette en trend, sier Willis.

Også Jonathan Crisp gjør chips til morosaker. Her er det snakk om produkter for snobber, ledsaget av karikaturer av kjente og ukjente snobber helt opp til den britiske kongefamilien. Rotchips av persille, rødbeter og søtpoteter er siste nytt.

Sausprodusenten Holy Cow går tøffere til verks. Heinz er Goliat - her kommer David, roper familieselskapet. I Storbritannia har Heinz 70 prosent av bordsausmarkedet. Derfor fremstiller de hellige kyrne seg som «Rebels with a Cause», nærmere bestemt å gi markedet mer liv og bedre smak.

Pieminster er litt forsiktigere, men paiprodusenten gir variantene sine navn som Poussin Boots, Heidi og Arriba Banditos. Paiene er ikke i Norge ennå, men er inne på det svenske markedet.

Powered by Labrador CMS