Nyheter

Smak bak melke-økning

KALBAKKEN I OSLO: De tre Smak-variantene til Tine snudde nedgangen i melkeforbruket i fjor. Meierisamvirket satser sterkt på å redusere fett- og sukkerinnholdet i nye produkter.

Publisert Sist oppdatert

? I tillegg til nye lett- og lavkaloriprodukter, i første rekke Tine Melk Smak og Sans-serien, har vi hatt stor suksess med funksjonelle produkter: Biola med den mageregulerende LGG-bakterien, og Mana-juicen som er svært rik på antioksidanter, sier Lise Foss Andersen, som er fagsjef for ernæring.Hun fremholder at det har skjedd mye når det gjelder utvikling av nye, sunne produkter de siste ti årene, og spesielt etter årtusenskiftet. Den største suksessen har vært TineMelk Smak med kaffe-, sjokolade- og bringebærsmak. Den har solgt meget bra og bidratt til at forbruket av melk for første gang på svært mange år viser en svak økning. Foss Andersen har tro på at trenden fortsetter i år. Salget av smakstilsatt melk alene økte med 19 prosent i 2004.

Kom i tillegg? Gledeligvis har altså omsetningen av TineMelk Smak ikke gått på bekostning av vanlig helmelk, lettmelk og skummet melk, men kommet i tillegg. Vi ser at mange kutter ut saft og brus og går over til smakstilsatt melk, sier hun.Den smaksatte melken er populær i alle aldersgrupper, men i Tine er man svært tilfreds med at mange kvinner i alderen 20-40 år har begynt å drikke melk igjen. Blant dem er kaffevarianten den mest populære.? Her surfer vi trydeligvis på caffe latte-bølgen. Vi har også fått tilbakemeldinger fra videregående skoler som forteller at halvlitre med TineMelk Smak i stor utstrekning erstatter brusflaskene, fortellet Tines ernæringssjef.Lettmelk er den desidert største hvitmelk-varianten, med noe over halvparten av det totale melkesalget. Helmelk, skummet og ekstra lett står for mellom 10 og 15 prosent hver.

Nye Sans-produkterSans-serien ble også en vellykket lansering fjor, med spesielt god salgsutvikling på cottage cheese- og kesamproduktene. De økte salget med 18 prosent. Yoghurt-variantene har en salgsvekst på 15 prosent, men her gjøres det noen justeringer for å få sortimentet enda bedre i håp om å øke salget ytterligere.? Samtlige Sans-produkter har lavt fett- og sukkerinnhold, og i februar lanserer vi nye produkter i serien, forteller Lise Foss Andersen. Blant annet kommer det to varianter fruktkesam og en ny mager ost med bare 5 prosent fett som testpanelene har reagert svært positivt på. Den kommer både i porsjonspakket blokk og i skiver.

Tredoblet BiolaEllers har Tine en positiv utvikling på naturell yoghurt og Mana-juice. Salget av Biola har nærmest eksplodert, fra en dagligvareomsetning i 03 på 40 millioner kroner til 140 millioner i fjor. Biola selger først og fremst på grunn av den mageregulerende funksjonen, men lite fett og sukker bidrar også til populariteten.? Tine har som målsetting at sunnhetselementet skal gjenspeiles i mange av våre produktlanseringer. Vi vil fortsatt selge fettholdige produkter, men ledetråden er å få forbrukerne til å skille mellom hverdag og fest og at hverdagsproduktene skal inneholde minst mulig fett og sukker samtidig som de skal smake godt, sier Lise Foss Andersen.

Powered by Labrador CMS