Nyheter

Smart i hele Norge

FERSKT OG FERDIG: Smart Club Gourmet blir leverandør av ferdigmat og ferskvarer til Coopbutikkene. Først ut er kyllingprodukter. - Planen er at vi skal levere kyllingprodukter over hele landet, sier produksjonssjef Knut Eriksen i Smart Club Gourmet til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Produksjonsselskapet i Oslo har fått en skikkelig vitamininnsprøytning etter at kooperasjonen tok over som ny Smart Club-eier. Produksjonssjef Knut Eriksen har store forventingen til det nye eierskapet.

- Det vil gi oss en helt annen markedsadgang enn før, samtidig som også kravene blir større. Jeg tror vi nokså snart kommer over 100 millioner kroner i omsetning, sier Knut Eriksen mens han viser Handelsbladet FK rundt i produksjonslokalene.

Inn i Coop Norge Industri

I forbindelse med det nye eierskapet er Smart Club Gourmet flyttet over til Coop Norge Industri. Det er et signal om at det får en strategisk oppgave som leverandør til Coop-butikkene, og at produktene blir definert som kooperasjonens egne merkevarer.

Produksjonsselskapet har til nå vært leverandør av ferskvarer og ferdigmat til Smart Club- og Smart Club Ekspress-butikkene. Nå blir kundegrunnlaget betydelig utvidet. I tillegg til Smart Club og de nye Coop Extra-butikkene er både Coop Obs, Coop Mega og Coop Prix en del av den nye kundeporteføljen. Supermarkedene og hypermarkedene er først i løypa.

- Først ut er kyllingprodukter i 1,5 kilospakker. Planen er at vi skal bli landsdekkende leverandør til Coopbutikkene. Hvilke andre produkter vi kommer til å satse på, er ennå ikke avgjort, men vi ser på hele spekteret av ferskvarer og kanskje ferdigmat. Vi kan bli et godt alternativ til de etablerte leverandørene, sier produksjonssjef Knut Eriksen og viser at han allerede har lært seg noe av maktspråket i dagligvarebransjen.

- Hvilket merkenavn vil produktene bli solgt under?

- Jeg har ikke hørt annet enn at det blir Smart Club Gourmet. Blir det noe annet, så er det greit nok. Vi gjør det vi får beskjed om.

Råvarene til kyllingproduktene kommer fra Norsk Kylling på Støren, og dagen etter er de ferdige produktene på vei ut til butikkene. Innen annet kjøtt og fisk har selskapet avtale med flere råvareleverandører, men dette blir nå samkjørt med kooperasjonens øvrige avtaler.

Kokk og kjøttskjærer

Knut Eriksen er utdannet kokk og kjøttskjærer, og han har lang erfaring fra kjøttindustrien før han ble leder for produksjonsselskapet til Smart Club. Smart Club Gourmet har en omsetning på 60 millioner kroner og er arbeidsplass for 30 personer. De turbulente tidene for Smart Club i perioden før eierskiftet, rammet bedriften med full tyngde. Det er derfor mye ledig kapasitet som skal fylles opp.

- Jeg var på ferie da vi fikk ny eier. Jeg fikk en sms fra en av de ansatte som fortalte det. Det var en hurramelding, og her er alle kjempefornøyde med den nye situasjonen. Nå skal vi vise at vi duger, sier Smart Club Gourmet-sjefen.

For noen av produktene blir det bare lokale og regionale leveranser på grunn av ferskhetskravet. Sushi er blant produktene som bare vil bli distribuert regionalt, men også her er kooperasjonens

Powered by Labrador CMS