Nyheter

Smart sponsing

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarebutikker over hele landet er sikre støttespillere for lokalmiljøet. Utfordringen er å finne den riktige måten å gjøre det på: Hvordan går det an å gi sin støtte slik at det faktisk synes at butikken støtter nærmiljøet sitt? Det ideelle er at butikken støtter gode, lokale tiltak og samtidig bygger lojalitet til kundene sine. Samtidig er den norske folkesjela slik at man ikke skal være for breial og skryte for høyt av alt det positive man gjør. Dermed er det ikke enkelt å drive god lokal-sponsing.

Vi skriver denne lederen i Norges sommerby, Honningsvåg. Her har engasjementet vært stort i forbindelse med Reiseradioens kåring, og på selve finaledagen stilte Rema 1000 og Rimi med grillpølser til alle som stemte på byen. Lignende ting skjedde i de andre finalebyene: I Drammen ga for eksempel Kiwi, Aass og Baker Thoen bort boller og brus. Slike markeringer gjør butikken godt synlig som en støttespiller i lokalmiljøet. Det gir ikke ekstra kunder der og da, men får folk til å huske at butikken stiller opp for byen sin. En enkelt butikk klarer ofte det som er vanskeligere for en hel kjede: Å gjøre noe på kort varsel når noe skjer.

Et eksempel på det helt motsatte, det langsiktige og planlagte, er Coops sponsing av lagene under Norway Cup. Coop skaffer seg velvilje blant fotballungdommen, familiene deres og laglederne. Når lagene for anledningen har føyd Coop-navnet til sitt eget, har forbrukersamvirket også klart å kjøpe seg redaksjonell omtale i metervis. Vanligvis skal ikke journalister skrive slik at sponsorer får gratisreklame på redaksjonell plass, men i forbindelse med Norway Cup har alle fra de minste lokalavisene til sponsor-kollega Dagbladet brukt Coop-navnet gang på gang i omtaler og resultatoversikter. Coop-sponsingen er likevel ikke helt uproblematisk: Det finnes også foreldre og ledere som reagerer på reklame og omdøpte lag.

En helt ny måte å gjøre det på, er den Bodø/Glimt har valgt. En butikk setter oblater på noen av varene sine og forteller kundene at «kjøper du denne varen, gir vi penger til Glimt». Idéen er kreativ og spennende. Ellers må en butikk som vil gi noen tusen kroner, gjerne kjøpe for eksempel en annonse i et kampprogram. Men det er enklere å påvirke en supporter til å støtte Glimt når han kjøper dagligvarer enn det er å påvirke ham til å støtte Rema når han ser på fotballkamp.

Butikker som vil knytte kundene tettere til seg, kommer fremdeles til å engasjere seg i nærmiljøet. Men det er mange måter å engasjere seg på, og også her gjelder det å være kreativ.

Powered by Labrador CMS