Nyheter

Snøhetta-designet bigård åpnet på taket av Mathallen

160 000 by-bier har fått sine egne Snøhetta-hjem på taket av Mathallen i Oslo. Med de spesialdesignede bikubene skal Vulkan bigård inspirere til mer kunnskap om bier og urban birøkting.

Publisert Sist oppdatert

Til arbeidet med å få flere bier i Norge og øke interessen og kunnskapen om bier, har Norges Birøkterlag og Bybi fått tre millioner kroner av Sparebankstiftelsen DNB. Midlene går til bikuber, utstyr for birøkteraktivitet, informasjonsmateriell rettet mot barn og unge, opparbeidelse av informasjonsbigårder, læringsarenaer og "grønne tak".

Vulkan bigård er en av bidragsmottakerne, og skal sammen med flere bigårder være en informasjonsarena for viktigheten av bier og urban birøkting.

– Jeg hadde en klar visjon da jeg begynte med bier, og det var å drive med dem i et urbant miljø. Åpningen av Vulkan bigård er et av mine bidrag til en verdensomspennende dugnad for bier, sier birøkter Alexander Du Rietz, initiativtaker til Vulkan bigård.

De siste årene har antallet bier hatt stor nedgang. For å sikre nok honningbier i Norge i framtiden, slik at det blir tilstrekkelig pollinering av frukt, bær og planter, jobber Norges Birøkterlag og Bybi for å øke interessen og kunnskapen om bier.

– Uten bier blir det ingen jordbær, bringebær, epler, appelsiner, bananer, sjokolade, mandler, marsipan, kaffe, gulrøtter, løk, paprika, tomater og så videre. Listen er nærmest uendelig. For å sikre mat også i framtida, er det viktig at folk vet hvordan de kan bidra til et godt og bærekraftig miljø, sier Du Rietz.

De nye bikubene står slik at folk kan se dem – på taket mellom Mathallen og Dansens hus. – Vi holder tomlene opp for at værgudene er med oss så det blir mye honning. Og å ha Mathallen ved siden av er flott – snakk om kortreist honning, sier Du Rietz.

Powered by Labrador CMS