I forbindelse med innføringen av plain packaging på snus og sigaretter, har Swedish Match startet nettsiden vithvadukjøper.no for å fortelle brukerne hvilken informasjon som kan forsvinne fra snusboksene.

Nyheter

Snusopprop mot tobakkslov

Rett før helgen lanserte Swedish Match kampanjenettsiden «Vit hva du kjøper», som advarer mot følgene av «plain packaging». Nesten 15.000 personer har så langt gitt sin tilslutning til kampanjen.

Publisert Sist oppdatert

Før jul behandler Stortinget et nytt lovforslag om standardisering av snus- og tobakkspakninger. Blir forslaget vedtatt, vil alle snusbokser få nøytral innpakning.

– Konsekvensen av det nye lovforslaget er at en halv million nordmenn, som snuser daglig eller ukentlig, mister vesentlig forbrukerinformasjon på snusboksene, sier administrerende direktør Geir Hammer i Swedish Match Norge i en pressemelding.

Swedish Match har nå lansert nettstedet vithvadukjøper.no. Snusprodusenten vil sette søkelys på at forbrukerinformasjon – blant annet innholdsfortegnelse og utløpsdato – kan forsvinne dersom man innfører nøytrale snusbokser i 2018. Så langt har nesten 15.000 personer trykket på knappen «Jeg vil vite hva jeg kjøper» for å vise sin motstand mot at det som normalt oppfattes som alminnelig forbrukerinformasjon kan forsvinne.

– Snuserne er ikke opptatt av farge, logo og design på boksen. Forbrukerne er opptatt av korrekt informasjon om hva produktet inneholder. Den nye snushverdagen innebærer at folk ikke lenger få vite hva snusen smaker, hvor sterk den er, og hvor den er produsert. Utløps- og produksjonsdato kan forsvinne, det samme kan den viktige innholdsfortegnelsen, sier Hammer.

Ifølge Swedish Match Norge-sjefen er ikke nettstedet vithvadukjøper.no ment som et angrep på helseminister Bent Høie, eller et kommersielt grep for å selge mer snus.

– Vi ønsker rett og slett at norske forbrukere skal bli oppmerksomme på slags viktig informasjon som nå forsvinner. Snus er ikke helsekost, og det er derfor ekstra viktig for folk å vite hva de plasserer under leppa, sier Hammer.

Lanseringen av nettstedet støttes av to nyinnspilte reklamefilmer og andre aktiviteter på sosiale medier. I samtlige kiosker, butikker og utsalgssteder som selger snus, lanseres samtidig et av selskapets merkevarer i ny, nøytral innpakning.

Swedish Match mener informasjonen er meget relevant.

– FN har laget noen forbrukerrettigheter som skal gjelde for alle, og blant disse er retten til informasjon og retten til forbrukerkunnskap. Dette er en informasjonskampanje, det er ikke reklame. Det fins ingen varemerker som nevnes eller er avbildet. Men vi er tydelige på at det er Swedish Match som står bak, sier Geir Hammer.

Powered by Labrador CMS