Nyheter

Solvett og beskyttelse

Solprodukter har vært et produktsegment i sterk økning. Årsaken er at stadig flere nordmenn har endret holdninger og adferd i sola, ikke minst på grunn av systematisk informasjon fra Den Norske Kreftforening.Kvinnene er flinkest til å beskytte seg. De bruker mer solkrem og høyere faktor enn før.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Kosmetikkleverandørenes Foreniung (KLF) forteller at solpleiemarkedet har økt med 28 prosent i verdi fra 2001 til 2003, noe som må bety at kundene dine bruker mer beskyttelse i solen enn tidligere. Og i 2003 øker for første gang segmentet for faktor over åtte mer enn segmentet under. Høy faktor-segmentet er nå det største innen solpleiemidler.I tillegg til å bli mer bevisste når det gjelder bruk av høyere faktor, kan det også virke som iom nordmenn, med unntagelse av jenter i alderen 15 til 24 år, er blitt mer måteholdne med soling.Men det dreier seg ikke bare om høy og lav solfaktor. Selvbruningsmarkedet har økt voldsomt de siste årene, spesielt i faghandelen, hvor produktgruppen økte med 35 prosent fra 2001 til 2003.Å være brun står høyt i kurs hos norsk ungdom, viser en undersøkelse gjort ved Psykologisk institutt. Men på grunn av at ungdom har en tendens til å se på seg selv som udødelige, har de færreste vært flittige brukere av solkrem. Dette holder på å endre seg, og andelen av dem som bruker solkrem, er nesten fordoblet i løpet av to år.

Powered by Labrador CMS