Nyheter

Space management

Publisert

Selve grunnlaget for en godt drevet meieriavdeling er orden og en tydelig profilering, slik at kundene finner frem. I tillegg må varene plasseres på en måte som gjør totaløkonomien best mulig.En fremgangsmåte som blir brukt mye innen dagligvarehandelen er space management-analyser. Space management vil si «å skape god hylleøkonomi». Når det gjelder meierivarer, har Tine Butikkutvikling utviklet en strategi for hva som er optimal plassering i forhold til kundestrøm, kjøpemønster og produkttrender. Erfaringen har dannet grunnlaget for utviklingen av dagens vareplasseringsprinsipper og strategier.Å gjennomføre en slik space management-analyse tar ca. 3 måneder fra førstegangs besøk til et ferdig resultat foreligger. Resultatet viser som regel økt omløpshastighet, redusert varebeholdning og ofte en økning av salget på 10-15 prosent på enkelte produktgrupper. En slik analyse vil med andre ord være en god investering for bedret lønnsomhet og en mer effektiv og rasjonell omsetning av meierivarer.

Powered by Labrador CMS