Nyheter

Spår mer dagligvarekopiering

Å legge seg tett opp til konkurrentene på produktdesign i dagligvaren er en strategi vi vil se mer av i fremtiden, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting til Nationen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi går veldig på autopilot når vi handler, har ikke handleliste og bruker gjerne bare tre-fire minutter. Du tar med deg de kjente varene, som øyet ditt bare så vidt rekker å observere. Atfedren til forbrukerne er fryktelig tung å snu. Produsenten må da enten tilby en vare som skiller seg helt ut, og slik få oppmerksonhet fra forbrukeren, eller så må produktet være så likt konkurrenten sitt i hyllene at forbrukeren i farten ikke ser forskjellen, sier Fagerlid til Nationen.

– Det er mer kopiering nå enn før, og det vil bli mer kopiering. Det blir vanskeligere å skape faktorer som skiller produktene fra hverandre – hvor mange flere mulegheter finnes til å lage emballasjeløsinger, hvor mange urter og krydder kan du putte i pølsa? Det blir nok mer fristende å se hva andre gjør, sier Fagerlid til Nationen.

Powered by Labrador CMS