Nyheter

Spar øker

Spar hadde på verdensbasis en salgsvekst på 6,3 prosent målt i faste valutaverdier i 2008. Spar Norge hadde en vekst på 6,5 prosent på sammenlignbare butikker.

Publisert Sist oppdatert

Flere Spar-land oppnådde i 2008 kraftig salgsvekst og spesielt gode resultater. Spar Ungarn, som tok over Plus-kjeden fra Tengelman, fikk 31 prosent salgsvekst, og sammenslåingen av Spar Nederland med Attent-kjeden resulterte i 26 prosent salgsvekst. Spar Sør-Afrika økte med 22 prosent.

Spar Østerrike-gruppen nådde opptil flere milepæler i 2008. Gruppens salgstall, inkludert kjøpesentre, økte med 10 prosent til 10,88 milliarder euro, og de passerte med det 10 milliarder for første gang. 2008 ble også året hvor Spar Østerrike for første gang opplevde at internasjonalt salg utgjorde en større andel enn salg i hjemmemarkedet.

Spars detaljsalg har på verdensbasis økt med 6,3 prosent i faste valutaverdier: men, når effekten av valutasvingningene tas med i betraktningen, holder euroverdien av SPARs verdensomspennende salg seg relativt uendret på ca. 27 milliarder euro.

- Vi er inne i den verste økonomiske krisen vår generasjon har opplevd. Verdensøkonomien, vår bransje og forbrukerne har alle endret seg, og noen av disse endringene er helt fundamentale, så vi tillemper nye strategier for å møte den nye forbrukervirkeligheten. Vårt fokus er nå programmet for vekst i nye land, og vi står fast ved at SPAR skal vokse for å forbli en av de ledende matbutikkjedene i verden, sier Dr. Gordon Campbell, Managing Director i Spar International.

Powered by Labrador CMS