Nyheter

Spar uenige om NG

Ingen andre merker - bare Spar. Det er dét som skal til for å lykkes, ifølge Spars Sør-Afrika-sjef Wayne Hook. Ikke realistisk i Norge, mener Spars norske ledelse.

Publisert Sist oppdatert

Spar er verdens største dagligvarekjede, målt i antall butikker. Men kjeden står svært ulikt i de 33 landene den er etablert. Mens Spar er i kjedetoppen i land som Østerrike og Sør-Afrika, sliter den i Norden. I Sverige og Finland er kjeden fusjonert bort, mens den er langt fra noen dominerende posisjon i Norge og Danmark.

BARE ETT MERKE

Wayne Hook har forklaringen. - Alt har å gjøre med å forplikte seg, sier han.

Hook er sjef for Spar South Africa. I fagbladet Food International forklarer han synet sitt på hvorfor Spar gjør det bra i noen land, men spiller mer beskjedne roller i andre.

- Vi fokuserer bare på ett merke, og det er Spar. Andre organisasjoner som opererer i markeder der Spar spiller marginale roller, har ofte mer enn ett merke å ta seg av. Andre profiler enn Spar som også trenger oppmerksomhet. Det er ikke bra, sier han.

- Vi tar ansvar og forplikter oss for Spar. Hvis Spar mislykkes, så mislykkes vi, uttaler Hook.

- Vi ser eksempler i markeder der Spar har en mindre dominerende posisjon, og det er et resultat av at Spar-lisenshaveren må ta seg av flere merker enn bare Spar. I Sør-Afrika har vi Super Spar, Spar supermarkeder og Quick Spar servicebutikker. Énmerkestrategien virker for oss. Det er 100 prosent engasjement for frivillig handel, sier Wayne Hook til Food International.

FORNØYD I NG

I Norge er Spar bare én av flere profiler i Kjøpmannshuset, og én av mange i Norgesgruppen. Den norske kjedesjefen, Nils Moesødegård, vil ikke være med på at den satsingen er feil.

- Størrelsen gjør at vi ikke kan tenke på samme måten. Hadde vi hatt en posisjon som de har i Sør-Afrika, og vært markedsleder eller i nærheten av det med en markedsandel rundt eller over 30 prosent, kunne vi gjort det på den måten. I Norge ville ikke det gått, sier Moesødegård.

Han innrømmer at kollegene i Sør-Afrika har fordeler av arbeidsformen - ideelt sett hadde han for eksempel ikke hatt noe imot å ha en egen Spar-grossist. Men slik som situasjonen er i dag, er Moesødegård fornøyd med å drive Spar som en del av Norgesgruppen.

SENTRE OG EIENDOM

Andre store Spar-land er også fokusert på mer enn bare Sparbutikkene. Spar Internationals største medlem, i Østerrike, driver butikker i fem naboland. Nå er kjøpesentre og eiendomsselskap også blitt en del av virksomheten.

- Senter- og eiendomsvirksomheten er den tredje forretningspilaren vår, og kommer til å stimulere veksten vår ytterligere, sier Spar Österreich-sjef Gerhard Drexel til Food International.

Powered by Labrador CMS