Nyheter

Sparte millioner på d-pak

OSLO SENTRUM: Dårlige d-pakløsninger på margarin gjør at mange i butikk håndstabler produktene. Nå har Mills utviklet en ny løsning som kan settes rett i hylla. Det kan handelen spare tre millioner kroner på i redusert arbeidstid.

Publisert Sist oppdatert

Med ny d-pak bruker butikkansatte halvparten så lang tid på å håndtere begermargarinen til Mills. Det gir store besparelser for kjedene. Ica, som har samarbeidet med Mills om utviklingen av den nye dpaken, har beregnet håndteringsbesparelsen til i overkant av en halv million kroner per år. Totalt har bransjen et potensial på i underkant av tre millioner kroner i besparelser.

- Da vi utviklet ny d-pak, var det viktigste for oss at den skulle være lett å åpne og enkel å plassere rett i hylla, forklarer Kjetil Flaatedal i Mills.

Den nye d-paken skulle også være estetisk. Den er, i motsetning til den gamle, utstyrt med en perforeringskant foran som gjør at det blir minimalt med synlig papp i front. Det er også mulig å skyve ut mellomlaget med papp, for at det skal se enda bedre ut i hylla.

700 PROBLEMVARER

Ica har vært pådriver for forbedring av emballasje på en rekke produkter, og har laget et internt online registreringssystem for pakningsavvik i kjeden. Her kan folk i butikk selv gå inn og registere varer som er vanskelige å håndtere. - Disse varene tar vi så tak i. Per i dag har vi i underkant av 700 problemvarer, sier Nils Petter Abrahamsen i Ica.

Disse varene har Ica regnet seg til at de kunne spart 175 000 arbeidstimer og 50 millioner kroner på hvert år hvis emballasjen hadde vært optimal. - En effektiv kartong skal være enkel å åpne, enkel å løfte og enkel å stable, konstaterer Abrahamsen.

UNCLE BEN'S VERST

Abrahamsen har flere eksempler på produkter som kommer i elendig emballasje, og viste flere filmsnutter på årets ECR-konferanse, av en Rimi-ansatt som åpnet og stablet forskjellige varer.

Uncle Ben's sausglass fremsto som en av de verste. Handelsbladet FK har tidligere konstatert at dette er blant produktene butikkansatte sliter mest med ved vareplassering. Også på filmen Abrahamsen viste, sto pappen som glassene kommer i, for det største problemet for Rimimedarbeideren. Fem glass gikk i gulvet og ble knust da hun skulle løfte pappskålen inn i hylla. - Vi trodde vi måtte arrangere et uhell for å vise hvor dårlig den emballasjen er, men vi hadde allerede knust et glass før vi begynte å filme, sier Abrahamsen.

Andre eksempler på emballasje som det ble brukt mye tid på, var Ajax professional-flasker, som dog kom i esker med riveteip, men der riveteipen var svært uhåndterlig - og Zalo, der den ansatte måtte bruke kniv for å åpne esken. - Vi skal ikke måtte bruke kniv for å åpne disse eskene, mener Abrahamsen.

300 MILL

Sammenlignet med tre Ajax-esker, brukte den ansatte to minutter og to sekunder mindre tid på åpne tre kartonger med Blenda vaskepulver. - For oss betyr det halvannen million i lønnskostnader, sier Abrahamsen, som mener god pakningsstandard er et av de viktigste hjelpemidlene butikken kan få for å øke omsetning per arbeidstime. - Besparingspotensialet i Norge totalt ligger på minst 300 millioner kroner, sier Abrahamsen.

Flaatedal og Abrahamsen oppfordrer nå andre leverandører og kjeder til å komme i dialog og starte prosjekter for å bedre effektiviteten gjennom effektiv varepåfylling.

Powered by Labrador CMS