Nyheter

Spesialitetmerket bringeb&aeli

Publisert Sist oppdatert

Med sin bringebærhonning blir Honningcentralen den sjuende brukeren av Matmerks Spesialitet-merke. Honningprodusenten har siden 1997 vært Godt Norsk-merkebruker på flere av honningvariantene sine. Nå har den ene varianten altså fått Spesialitet-merket. Bringebærhonning kjennetegnes gjennom sin karakteristiske lukt og fruktige, milde smak. Honningen er spesielt rik på nektar, men inneholder svært lite pollen. Bruksområde er først og fremst som pålegg på ferske bakervarer.Den særegne smaken og den spesielle produksjonsmetoden har vært viktige kriterier for tildelingen av Matmerks Spesialitet-merking.? Bringebærhonning er en spesiell type honning, som starter med krav til bienes innhøstingsflukt. Det betyr at nektaren hentes fra blomstrende villbringebær, sier direktør Arnulf Moe i Honningcentralen. Innhøstingsperioden er kort, fra midten av juni til begynnelsen av juni, og produksjonsomfanget vil derfor begrense seg. ? Men vi legger opp til et forventet års-salg på 50 tonn, det vil si cirka fem prosent av dagens honningomsetning, sier Moe.Produktet vil ha en relativ høy prisprofil med en begrenset distribusjonsgrad. I tillegg til spesialforretninger, vil salget av bringebærhonningen legges til supermarkeder med bredt vareutvalg, som blant andre Ultra og Maxi.I tiden som kommer satser Honningcetnralen på å produsere flere forskjellige honningvarianter. Neste blir klokkelynghonning, en flytende honningvariant som høstes langs kyststripen i Vest Agder og Rogaland. Denne spesialiteten forventes å komme i handelen på slutten av året.

Powered by Labrador CMS