Nyheter

Spiser seg inn på frokostborde

SOFIENBERG I OSLO: All er enige om at det er sunt å spise frokost. Mills mener at det kan gjøres enda sunnere. Merkeutvidelse kalles det når Vita hjertego? margarin får følge av Vita hjertego? postei på frokostbordet.

Publisert Sist oppdatert

Begge produkter har en dokumentert kolesterolreduserende effekt. ? Vita hjertego? margarin har i løpet av seks år nådd en verdiandel på ca. 7 prosent i det norske margarinmarkedet. Det tilsvarer rundt 90 millioner kroner i butikk.? Produktet har vist vekst i en varegruppe som har vært preget av stagnasjon. Og dette har skjedd uten at vi har fått lov til å kommunisere om produktets positive effekt på helsa, sier marketingsjef Sverre Jacobsen i Mills. Nå vil han trekke de positive assosiasjonene til merket over i en ny varegruppe. Mills har gått løs på leverposteikategorien, og lanserer i disse dager Vita hjertego? postei i to varianter.

Merkestrekking? Vi har utviklet en postei med de samme kolesterolreduserende egenskapene som finnes i margarinen. Det er fordi vi har erstattet det meste av det usunne, animalske, mettede fettet med sunne planteoljer fra solsikke og raps, sier produktsjef Carl Platou Ellingsen hos Mills.Han forteller at posteiene dessuten er tilsatt en viss mengde soyaprotein, som har den samme positive virkningen. Posteien inneholder svinelever, men fordi svinefettet er borte, kan den ikke kalles leverpostei. Derfor heter de to variantene som nå går ut i markedet, for Vita hjertego? Ovnsbakt postei og Vita hjertego? Mager postei.

Drahjelp? Vi regner med å få drahjelp fra margarinen, mener produktsjefen. Undersøkelser viser at målgruppen for de nye posteiene, kostholdsbevisste forbrukere, utgjør halvparten av brukerne i kategorien leverpostei. Innenfor denne gruppen har Vita hjertego? posteier en kjøpssannsynlighet på nesten 80 prosent.? Nå gjelder at vi får margarinkundene våre ombord på posteien så fort som mulig, sier Carl Platou Ellingsen. Det skal gjøres ved hjelp av en lanseringspakke hvor det blant annet gis informasjon på margaringbegerne. Det vil bli sterk støtte med demonstrasjoner og butikkmateriell, foruten annonsering i tv og trykte media.

Sunnere enn bart brød

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) har tidligere anbefalt at to tredjedeler av Norges befolkning reduserer kolesterolet ved å endre kostholdet. Gjennomsnittsnivået for menn er 5,8 mmol/l og for kvinner 5,4 mmol/l. En reduksjon av kolesterolnivået på 0,6 mmol/l vil redusere risikoen for å dø av hjerteinfarkt betydelig ? med hele 54% hvis man er i 40-årsalderen og 39% for femtiåringene.Mills innledet tidlig et samarbeid med norske forskningsinstitusjoner og utviklet Vita margarin på grunnlag kostforsøk der effekten av forskjellige fettsyrer på blodkolesterolet ble undersøkt. Flerumettede fettsyrer reduserer kolesterolet. Vita ble produsert med en optimal fettsammensetning. ? Dokumenterte resultater fra studier ved norske sykehus har vist at Vita Hjertego? reduserer kolesterolet, sier siv.ing, dr. philos Bente Kirkhus, som leder forskningen hos Mills. En brødskive med Vita er sunnere enn bart brød. ? Mer fett kan gi mindre kolesterol hvis det er det riktige fettet, sier Kirkhus.Nordmenn har hørt om farlig fett og bruker stadig mindre smør og margarin. De siste årene har volumet sunket jevnt. Mills lanserte Vita margarin i 1997. I 1998 ble det solgt 1.250 tonn av det nye produktet. Salget har økt jevnt til det pr. juli 2003 er på ca. 2.000 tonn siste 52 uker (mot 1.800 tonn året før). Vita hjertego? margarin har nå verdiandel på 7 prosent i smør-/margarinmarkedetmarkedet.

Powered by Labrador CMS