Nyheter

SSP investerer 100 millioner kroner

SSP Norge investerer 100 millioner kroner på Gardermoen for å styrke flyplasslaget, som teller alt fra kiosker til sushi-restauranter og Norges første Starbucks.

Publisert Sist oppdatert

Starbucks Coffee, Franks, Point, Caffe Ritazza, Upper Crust, Christiania Bryggeri, Sinnataggen, Pizza Hut, O’Learys, Yo! Sushi eller den franske restauranten Le Grand Comptoir – dette er bare en del av porteføljen av utsalgssteder som SSP Norge (tidligere Select Service Partner) har på landets hovedflyplass. 700 av selskapets 1 300 ansatte arbeider på Gardermoen.

Reisemateksperten

Enten du handler i kiosken, kjøper en kopp kaffe, en pølse, sushi, eller om du vil spise en bedre middag: Det meste er fra porteføljen til SSP. Det er ikke for ingenting at egenattesten er «the food travel expert», med flyplasser og jernbanestasjoner som markeds-områder. Den norske delen av SSP omsatte i fjor for 1,2 milliarder kroner i nærkamp med Reitan Servicehandel, Umoe Catering og andre som vil ha en bit av det kundetunge markedet.

– Vi har et 60-talls kiosker og serveringssteder på 15 flyplasser og tre jernbanestasjoner. I tillegg har vi også virksomhet på et senter (Elkjøp Mega Store Lørenskog) og i et kontorbygg (Telenor-bygget på Fornebu), sier adm. direktør Morten Solberg Nilsen i SSP Norge til Handelsbladet FK.

Investerer 100 millioner

Selskapet har fått en ny femårskontrakt på Gardermoen, og nå investeres det for 100 millioner kroner. Starbucks’ første norske etablering er en del av satsingen. SSP har fått lisensrettig-hetene for flyplasser og jernbanestasjoner i Europa, og den første norske etableringen er på ankomst innland.

– Jeg kan ikke gi deg noen tall, hverken for Starbucks eller for noen av de andre konseptene. Det er policyen vår. Vi eier selv våre utsalg, så vi kan ikke lempe noe over på franchise-driverne, sier Solberg Nilsen.

– Kommer det flere Starbucks på norske flyplasser og jernbanestasjoner?

– Det kan jeg ikke si noe om, utover at vi selvfølgelig ønsker å få flere utsalg og større salg med alt vi driver med. Først skal vi høste erfaringer fra den første etableringen, så får vi ta det derfra. Men starten har vært god, sier SSP Norge-sjefen.

Les hele saken i ukens papiravis

Powered by Labrador CMS