Nyheter

Stabburet opp, Pierre Robert ned

Lanseringen av Big One American Diner og Big One Takeaway fra Stabburet, bidro til vekst for Orkla Foods Nordic i 3. kvartal. Orkla Brands, med Pierre Robert i porteføljen, fikk en salgsnedgang i samme kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Orkla Foods Nordic omsatte i 3. kvartal for 2 102 millioner kroner. Underliggende var fremgangen 4 prosent. Nylanseringer mot dagligvarekanalen bidro til veksten i driftsinntekter i kvartalet. Spesielt bidro lanseringene av Big One American Diner og Big One Takeaway til vekst for Stabburet i Norge. Stabburet fortsatte den positive utviklingen, både innenfor dagligvarekanalen og storhusholdningssegmentet, og økte sine markedsandeler, står det i kvartalsrapporten.

Orkla Brands Nordic fikk i 3. kvartal driftsinntekter på 2 023 millioner kroner, underliggende en tilbakegang på 1 prosent. Resultatet gikk også tilbake, med 3 prosent. Omsetnings- og resultattilbakegang i kvartalet skyldes primært volummessig svak utvikling i Göteborgs/Sætre og Pierre Robert Group. Sistnevnte hadde omsetningstilbakegang i Norge i kvartalet som følge av redusert distribusjon hos en av kundene. Videre bidro betydelige kostnadsøkninger på innkjøp av ullprodukter til reduserte marginer.

Orklas driftsresultat totalt endte på 857 millioner kroner i 3. kvartal, mot 817 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. For videreført virksomhet var Orklas driftsinntekter 7 223 millioner kroner i 3. kvartal. Merkevarevirksomheten hadde en underliggende salgsvekst på 1 prosent.

– Vi har det siste kvartalet tatt store og avgjørende steg på veien mot å bli et rendyrket merkevareselskap. Samtidig som vi gjennomfører omfattende strukturelle grep, har vi levert tilfredsstillende resultater, sier konsernsjef Åge Korsvold i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS