Nyheter

Stabile drikkevaner

Ifjor, som året før, drakk hver nordmann 750 liter væske fra spring, flaske, kopp og boks. Det blir over to liter om dagen. Springvannet er fortsatt vinneren. Markedet for norske drikkevarer var stabilt i 2002. Men det var før rusbrusen trådte inn på dagligvarearenaen.

Publisert Sist oppdatert

Vann, brus og øl oppnådde en liten vekst i året som gikk. Veksten i omsetningen av kildevann har stagnert, mens vann med kullsyre fortsatt øker noe. Alkoholfritt øl fortsetter å utkonkurrere lettøl og har snart like stor omsetning. På emballasjesiden har boksen nesten tatt igjen flaskenes andel i ølmarkedet. Det viser Bryggeri- og mineralvannforeningens årsstatistikk for 2002.

Øl som førNordmenns øldrikking er lite imponerende i europeisk målestokk. 51 liter alkoholholdig øl pr. nordmann er småtterier mot tsjekkernes 158 liter. Danskene klarer 99 liter hver og svenskene 55. Det norske ølforbruket har vært svært stabilt de siste ti årene. Forbruket av alkoholfritt øl har økt, på bekostning av lettøl. Den totale ølomsetningen fra Bryggeriforeningens medlemmer i 2002 endte på 233,2 millioner liter. Det er 2,8 prosent mer enn i 2001. 23,1 prosent av alt ølet som ble solgt i 2002 ble tappet fra fat og tank i restaurantmarkedet. Resten fordelte seg på flasker og bokser med henholdsvis 39,1 og 37,8 prosent av totalsalget.Importen av øl var i 2002 på 13 millioner liter, opp fra 11 millioner året før. Det har vært nesten en dobling av ølimporten på fem år.

Litt mer brusPå den internasjonale brusstatistikken gjør nordmenn mer av seg. En annenplass på europa-rankingen med 115 liter, bare slått av Irland (125 liter). Svenskene klarte bare 74 liter hver. Men for alle er det langt igjen til amerikanernes 202 liter hver i året.Den totale omsetningen av norskprodusert brus økte med 1,2 prosent fra 2001 til 2002, og endte på 525,7 millioner liter. På årsbasis ble 93,3 prosent av brusen solgt på flasker av plast og glass. 5,6 prosent ble omsatt som postmix i restaurantmarkedet, mens 1,1 prosent av brusen ble solgt på bokser.I tillegg til norsk produksjon ble det importert 25 millioner liter brus i 2002, en økning fra 19 millioner liter året før. For fem år siden var importen bare på tre millioner liter.Og smaken endrer seg ikke mye. 61,3 prosent av drukket brus i 2002 hadde cola-smak, som året før. Både appelsin- og sitron/lime-smak hadde en liten tilbakegang til fordel for andre smaksvarianter. Også når det gjelder forholdet mellom brus med sukker og varianter med annet søtningsstoff, holder trenden seg, 77,5% er sukret.

Vann skal bruseI 2002 omsatte foreningens medlemmer 84,6 millioner liter vann. Vannmarkedet sett under ett viser en økning på 1,8 prosent. Omsetningen av vann uten kullsyre på flasker gikk ned med 3,1 prosent, mens vann på vannkjølere gikk ned med 3,5 prosent. Vann med kullsyre har imidlertid økt med 4,6 prosent sammenlignet med 2001. Av omsetningen i 2002 var 65,6 prosent vann med kullsyre på flasker, 19,7 prosent vann uten kullsyre på flasker og 14,7 prosent vann uten kullsyre på beholdere til vannkjølere.Importen av vann på flaske er beskjeden, bare én million liter.

Varmt og sterktNordmenn er store kaffedrikkere med sine 155 liter i året. Det tilsvarer ti kilo pr. person, som blir til tre kopper kaffe hver dag. Noen store tedrikkere er vi ikke. 2002-konsumet var 23 liter som året før. Melkeforbruket har sunket med ytterligere én liter, til 118. Årets nykommer i dagligvarehandelen, rusbrus, synes så langt ikke å ha ført til vesentlig økning av alkoholsalget i butikkene. Mye tyder på at det skjer en forskyvning fra øl til rusbrus hos unge forbrukere. Tall fra vår og russetid vil vise tendensen.

Powered by Labrador CMS