Nyheter

Stabilt salg av kylling

Tross medieoppslag om antibiotikaresistente bakterier, holder salget av kylling seg stabilt, melder Nationen. Det skyldes at kyllingbakterien er en ny og ukjent trussel, tror forsker.

Publisert Sist oppdatert

Norske forbrukere later ikke til å la seg skremme av den siste tidens medieoppslag om antibiotikaresistente bakterier, som er å finne i en av tre norske kyllingfileter. Både Norgesgruppen og Ica melder om at salget av kylling har holdt seg stabilt de siste par ukene.

– Vi sjekket salget av kylling senest i går, og vi har ikke merket noen stagnasjon eller fall. Kylling er et produkt med en stabil og god utvikling, og vi har hatt en volumvekst innen denne kategorien, så vi er godt fornøyd, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.

Nortura har derimot merket en liten nedgang i kyllingsalget, men forklarer det med at lammesesongen har begynt. – Når lammesesongen setter inn om høsten går alltid salget av kylling noe ned og etterspørselen fra våre kunder, kjedene, er normalt lavere på denne tiden. Det ser vi også i år, men nedgangen er ikke større enn den normalt er på høsten, skriver informasjonssjef Ellen Flø Skagen i en epost til Nationen.

– Trusselen fra antibiotikaresistente bakterier er ny og relativt ukjent, og det kan være forklaringen på at forbrukerne fortsatt foretrekker kylling når de er ute og handler, tror forskningssjef Eivind Jacobsen ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Powered by Labrador CMS