Nyheter

Stadig flere unge bønder vil selge øl

Ølbønder er den nye yrkestittelen for dem som har slått seg opp på lokalproduksjon av øl. I løpet av kort tid har det vokst frem rundt 50 mikrobryggerier som satser på at lokalt øl skal bli like populært som lokal mat, skriver NRK.

Publisert Sist oppdatert

Gustav Foseid, formann i Norges hjemmebryggerforening, sier at det er særlig de siste to årene at det virkelig har tatt av når det gjelder interesse for hjemmebryggeri og salg av lokalprodusert øl. Og han tror årsakene er flere.

– Jeg tror for det første at de fleste er villige til å betale mer for noe som smaker mer, som er mer interessant. Det er også en økende interesse for lokalprodusert mat, som ost og spesialprodukter, så det lokalproduserte ølet blir en del av en større trend, sier Foseid til NRK.

Han mener også at begrepet øl er blitt rikere og mer nyansert.

– Øl blir noe mer enn bare pils. Hjemmebryggerne lager mye annet enn som det er pils og juleøl og kanskje en Bayer, det oppstår et marked for nye øltyper, og det blir en nisjetype.

Powered by Labrador CMS