Nyheter

Stanset Coop Extra-reklame

Forbrukerombudet krevde at Coop Extra dokumenterte sine billigreklamer. Coop Extra står inne for påstanden, men droppet likevel reklamekampanjen, skriver Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

«Minst like billig som de billigste billigbutikkene », lød budskapet fra Coop Extra. Men for to uker siden avsluttet kjeden reklamekampanjen, halvannen uke etter at de fikk brev fra Forbrukerombudet med krav om at påstanden måtte dokumenteres.

– Påstander om å være billigst og ha de laveste prisene er et veldig sterkt markedsføringsbudskap som kan forstås slik av forbrukeren at du kan slappe av og ikke trenger å sjekke prisene. Dette kan ha en sterkt villedende effekt hvis det ikke er riktig, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

I svarbrevet forrige uke kom det ingen dokumentasjon fra Coop Extra, som likevel fastslår at det er en «prioritert oppgave for kjeden å ligge i front i et lavprismarked preget av sterk og god konkurranse». Dagligvarekjeden opplyste samtidig at markedsføringsbudskapet var avsluttet i «alle kanaler» og ny tv-reklame med Petter Northug som hovedperson ville bli sendt fra og med uke 35. – Coop Extra har ingen problemer med å stå inne for påstanden vår om at vi er minst like billig som de billigste billigbutikkene, noe også de to siste VG-matbørsene viser. Coop Extra jobber hele tiden for å være billigst. Noen ganger er det stang inn, og noen ganger er det stang ut. Men vi skal være blant de billigste i Norge, sier kjededirektør Håvard Jensen i Coop Extra til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS