Nyheter

Statoil markedsleder

VOKSER: Statoil har tatt et lite jafs av servichandelsmarkedet, og ble i 2007 markedsleder etter å ha gått forbi både Shell og Narvesen. Det viser tall fra Nielsen. Og bensinstasjoner stjeler omsetning fra kioskene.

Publisert Sist oppdatert

Statoil Norge har blitt den største servicehandelskjeden i Norge. Kiosk- og dagligvareomsetningen endte på 2,67 milliarder kroner i 2007, og markedsandelen har økt fra 15,3 til 15,7 prosent. Dermed er både erkerivalen Narvesen og Shell forbigått. Narvesen gikk tilbake med 0,2 prosentpoeng, mens Shell mistet 0,3 prosentpoeng og har nå 15,5 prosent av markedet.

Mix, Yx og 7-Eleven taper, også, mens Esso vokser med 0,4 prosentpoeng til 13,1 prosent. Deli de Luca øker fra 1,5 til 1,7. Best øker, også, mens øvrige kiosker går mest tilbake.

Tallene fra ACNielsen viser for øvrig at bensinstasjonene stjeler andeler fra kioskene. I 2007 er fordelingen 55,9 prosent mot 44,1 prosent, i bensinstasjonenes favør. Det er en økning på nesten ett prosentpoeng for bensinstasjonenesammenlignet med året før. Målt i antall aktive utsalgssteder, hadde kioskene en nedgang i andelen på to prosentpoeng, men er fremdeles den største kanalen med en andel på 56,5 prosent.Totalt omsatte servicehandelen kiosk- og dagligvarer for 16,72 millarder kroner. Det er en økning på bare 2 prosent fra 2006. Til sammenlikning omsatte dagligvaremarkedet for 117 milliarder kroner i 2007, en vekst på 6 prosent mot året før.

Powered by Labrador CMS