Nyheter

Statoilsjef sulten på vekst

MAJORSTUA I OSLO: Stasjonsbutikkene til Statoil solgte i fjor dagligvarer, kioskvarer og andre nonfuel-produkter for 3,25 milliarder kroner. Det er ny rekord, og mer blir det dersom vekstplanen slår til. Butikksalget skal økes med minst 100 millioner kroner årlig.

Publisert Sist oppdatert

- Målet er en butikkomsetning på fire milliarder kroner. Vi legger opp til en årlig salgsvekst på over 100 millioner kroner på stasjonsbutikkene. I tillegg kommer salget av drivstoff der vi også har store ambisjoner, sier adm. direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge til Handelsbladet FK.

I fjor økte stasjonsbutikkene til Statoil nonfuel-salget med 3,94 prosent. Salget på 3,25 milliarder kroner er ny rekord. Det drypper også fra pumpene. En fersk oversikt viser at Statoil er økende markedsleder både på bensin og diesel med markedsandeler på 27,6 (bensin) og 33 prosent (diesel). Når Statoil i mai tar over drivstoffavtalen med Coop, regner Dag Roger Rinde med et hopp på opptil to prosentpoeng i markedsandel. Det betyr økt salg også for stasjonsbutikkene.

- Vi skal slåss for hver Coop-kunde, det er en svært viktig avtale. Den gir tilgang på en ny kundegruppe, og den gir volum, sier Statoil Norge-sjefen.

INN I BUTIKKEN

Med en samlet omsetning på 12 milliarder kroner leder Dag Roger Rinde en av de store aktørene i landet innenfor detaljhandel, drivstoff og energi. I tillegg til Statoil-stasjonene har selskapet også automatkjeden 1-2-3 og er leverandør av drivstoff til Best-stasjonene. Statoil har selv over 400 stasjoner. 220 av stasjonene er franchisedrevne, mens 25 er egeneide, og det er her det store slaget om butikkundene står. Nå vil Rinde friste flere av drivstoffkundene inn i butikken. Han har lagt lista høyt, både for selskapet og for de lokale franchisedriverne.

- Franchisefolkene våre skal tjene penger, og vi arbeider for at de skal tjene enda mer. Vi har skapt en prestasjonskultur som gir resultater for begge parter. Vi skal være konkurransedyktige med betingelser i forhold til andre kjedeaktører i handelen, og derfor er det å lykkes helt nødvendig, sier Rinde.

I jakten på lojale kunder som gir økt salg har frokostklubben til Statoil fått 500 000 medlemmer, men målet er 600 000 i løpet av året. Det er også egne tilbud for såkalte gullkunder.

- Daglig er 200 000 mennesker innom stasjonene og det gir store muligheter for mer salg og ikke minst nye produkter, sier Rinde.

- Vekstambisjonene, betyr de også flere stasjoner?

- Ikke nødvendigvis, men det blir flere større stasjoner enn i dag.

SAMARBEID

- To av dine største konkurrenter har fått fra partnere fra handelen, Shell med Norgesgruppen og Yxstasjonene blir fylt opp med Reitanbutikker. Hva gjør dere?

- Vi har vurdert forskjellige alternativer, også eksterne. Vi er kommet til at vi klarer å utvikle stasjonene og stasjonsbutikkene best selv. Det skyldes ikke minst at vi kan trekke på erfaring og kompetanse fra Statoils stasjonsvirksomhet i åtte land. Tallenes tale forteller oss at det har vært et vellykket valg, sier Rinde. - Åpner Coop-avtalen for et senere partnerskap? - Det er en drivstoffavtale og det er foreløpig ikke planer om noe mer. - Fusjonen Statoil/Hydro, hvordan blir stasjonslaget påvirket? - Vi kan bli påvirket dersom det blir et navneskifte, det vet vi ikke så mye om ennå.

Powered by Labrador CMS