Nyheter

Sterk sushivekst

Sushisalget i dagligvaren går så det suser, og størst av alle er Meny og Ultra med en vekst på 47 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Nylig kunne Norges sjømatråd fortelle at det i fjor ble det solgt sushi for 189 millioner kroner fra dagligvarebutikker og kbs, en kraftig økning fra året før. Det er en utvikling den største aktøren innenfor dagligvaresushi kjenner seg godt igjen i: I løpet av fjoråret økte nemlig kategorien med 47 prosent i Meny og Ultra.

– Markedet har vokst mye, og vi vokser mer enn markedet; det er vi veldig godt fornøyde med. Det er lett å øke salget om du er liten, men det krever mye mer å vokse slik vi har gjort når du allerede er størst i kategorien, sier kategoriansvarlig Kenneth Lindland i Meny-Ultra.

Om man ser sushimarkedet i dagligvare og kbs under ett, hadde Meny en markedsandel på 24,9 prosent i 2012, mot 22 prosent året før.

– Jeg er helt sikker på at Meny og Ultra har et salgspotensial på 100 millioner kroner innenfor sushi i løpet av 2015, sier Lindland, som mener mye av årsaken til salgsøkningen er en vedvarende trend, økt fokus på kategorien, bedre distribusjon og riktig plassering i butikk.

Og om Lindland har grunn til å smile bredt, kan ferskvaresjef Marius Bøhmer ved Meny Colosseum smile enda bredere. Der ser det ut til at sushisalget vokser mer enn både markedet og kjeden.

– I årets fire første måneder har vi økt salget med 65 prosent i forhold til samme periode i fjor. Jeg tror det bare vil fortsette å øke. Det skulle ikke forundre meg om vi klarer en dobling i forhold til 2012, sier ferskvaresjefen.

Les også: Lerøy med eksklusiv sushiavtale

Powered by Labrador CMS